Annons

Uppdatering av svårtolkade regler för matlagning utomhus

zoom Camilla Jönsson, generalsekreterare för Naturturismföretagen.
Camilla Jönsson, generalsekreterare för Naturturismföretagen.
NYHETER. ”Det är framför allt ett förtydligande för att riktlinjerna ska tolkas på bästa sätt av företagen”, säger Camilla Jönsson, generalsekreterare för Naturturismföretagen.
Annons

I fjol skickade Naturturismföretagen och konsultföretaget Profox in förslag på uppdateringar till Livsmedelsverket, som är den instans som bedömer riktlinjerna. Just nu pågår arbete med att komplettera riktlinjerna utifrån Livsmedelsverkets kommentarer.

– Synpunkterna är framför allt en del förtydligande för att riktlinjerna ska tolkas på bästa sätt av företagen, och Naturturismföretagen håller på att arbeta igenom det hela en slutlig gång. Sedan ska Livsmedelsverket fastställa riktlinjerna, säger Camilla Jönsson, Generalsekreterare för Naturturismföretagen.

Svårt tolka nuvarande regler

Livsmedelsverkets synpunkter har dels utgjorts av en del förtydligande som behöver göras för att säkerställa att det blir tydligt för företagen, dels en del input kring ordval och utformning av texten.

– Det kommer vi att titta närmare på, men det är inga konstigheter över lag.

Innan 2012 var det på många sätt oklart hur man skulle laga mat utomhus i sitt livsmedelsföretag eftersom det var svårt att tolka reglerna kring det. Det hindrade många bolag att satsa på mat i sin turistverksamhet, men i och med att riktlinjerna publicerades så blev det mycket enklare för besöksnäringen att använda matlagning utomhus som ett inslag i upplevelsen.

– Det är många företag som arbetar med mat utomhus, och utan de här riktlinjerna hade Sveriges besöksnäring blivit fattigare, ta till exempel Visit Swedens Edible Country – det hade inte kunnat komma till utan de här riktlinjerna, säger Camilla Jönsson.

Öppnade upp för fler möjligheter

Konceptet The Edible Country, som lanserades 2019, går ut på att Visit Sweden, i samarbete med svenska turistregioner placerat ut specialdesignade bord där turister har kunnat laga en hälsosam gourmetmiddag av råvaror som de själva samlar i den svenska naturen.

Camilla Jönsson själv startade sitt aktivitetsföretag, Robusta Äventyr, när de nya riktlinjerna kom. Även Nyrups Naturhotell, som hon startade 2014, har utomhusmatlagning som ett avgörande inslag.

– Jag hade haft idén om ett all inclusive för att uppleva svensk natur ett tag och så gick jag en kurs där det pratades om att riktlinjerna skulle bli godkända och det öppnade naturligtvis upp för ännu fler möjligheter, säger hon.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...