Annons

”Vi kände oss speciella och viktiga på ett fint sätt”

zoom FOTO: Henrik Sandsjö
FOTO: Henrik Sandsjö
REPORTAGE. På pubar, kaféer, restauranger och hotell runt om i landet är det de trogna gästerna, stammisarna, som sätter tonen. Vi har träffat ett par i Göteborg som under 20 års tid tagit del av Thörnströms värdskap.
Annons

Klockan är halv tolv denna soliga förmiddag i Göteborg och det är dags för fredagslunchens första sittning på Thörnströms privata rum. På plats finns Mari-Susann Denckert och hennes man Anders Ax som båda ser fram emot dagens wallenbergare på kalv med brynt smör, potatispuré, ärtor och rårörda lingon.

– Det är en favorit för oss båda, konstaterar Mari-Susann och tillägger att de brukar boka första lunchtiden, innan den stora lunchrushen.

Sedan närmare 20 år tillbaka har paret tagit del av värdskapet hos Anne Thörnström, vd och kreatör, och hennes man, stjärnkocken Håkan Thörnström. Det började på Michelinkrogen Thörnströms Kök, som stängde 2021, och har sedan fortsatt till Privata Rum, ett stenkast från stadens stora köpcentrum Nordstan.

– Vi är förtjusta i mat och dryck och testade olika restauranger, men när vi 2006 kom till Thörnströms blev vi kvar, minns Mari-Susann och beskriver stämningen som väldigt familjär och välkomnande.

– Det var nästan som att bli inbjuden till någons hem och framför allt var det fantastisk mat och dryck. Vi firade i stort sett alla våra högtidsdagar mellan 2007 och 2020 där. Vi kände oss speciella och väldigt viktiga på ett fint sätt. De vet vad vi tycker om och vad vi söker för smakupplevelser.

– Vi har inte valt dryck själva en enda gång sedan dess, inflikar Anders.

LÄS ÄVEN vår intervju med Janne, stammis på The Bull and Bear Inn i Stockholm

En tradition de håller fast vid är att de inför varje midsommarafton hämtar en midsommarbox fylld med mat som hör högtiden till, tillagad av Håkan. Och när Mari-Susann fyllde 60 ville hon bjuda några av sina närmaste vänner och sig själv på en upplevelse utöver det vanliga och hyrde då in Håkan som kock. Hon beskriver menyn och kvällen som fantastisk.

– Det är många år sedan vi lärde känna varandra nu, vi har sett deras tre döttrar växa upp och även om vi inte ses utanför restaurangen så uppskattar vi varandras sällskap i den miljön.

Har ni särskilda förmåner som stammisar?

– De vet direkt när vi kommer innanför dörren att vi vill ha varsitt glas champagne. Sedan har de sagt att om vi kommer in och det är fullt är det inga problem att fixa ett bord. Den vetskapen gör att man känner sig privilegierad, säger Anders.

– Men det är det vänliga bemötandet och atmosfären som är det stora, inte förmånerna, konstaterar Mari-Susann.

Den värme som Mari-Susann och Anders känner för värdparet är ömsesidig, bekräftar Anne Thörnström.

– Jag har fortfarande aldrig ångrat mitt yrke eftersom jag går hem varje dag med en skön känsla och känner mig glad. Jag får så mycket utbyte av alla härliga människor som kommer till oss. Sedan är det fint att så många har följt oss sedan vi stängde Thörnströms Kök. En del berättar hur barnen var där när de var små och nu växt upp och kommer tillbaka för att återuppleva sina matminnen. Det är ”görmäktigt”.

Vad krävs för att bygga den sortens relationer?

– Jag tror det handlar om att jag och Håkan bjuder på oss själva och är på riktigt. Vi är där med hela oss. Sedan är det viktigt med bra råvaror och god mat och att man håller fast vid kvaliteten. Vi har vita linnedukar men det ska inte vara stifft, det är också viktigt för oss.

NI har aldrig umgåtts privat, men hur väl känner du Mari-Susann och Anders?

– Det blir att man klickar i samtalen, vi har koll på varandra. De frågar om jag ska springa Göteborgsvarvet i år och jag vet att de ofta är ute och reser och ställer frågor kring det. Man kommer nära de som är här ofta. Det blir personligt.

Du kan även läsa ett större reportage om stammisar i olika delar av landet i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita
får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.
 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!