Annons

De hjälper krogar att rädda mat från soporna

zoom Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef.
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef.
NYHETER. Maträddaren Karma hjälper svenska restauranger att minska matsvinnet genom att sälja överskottsmat till konsumenter. 50 restauranger har redan anslutit sig och säljer överskottsmat via deras app – och fler än 100 står på kö. Responsen hittills är enbart positiv.
Annons

– En fantastisk idé. Den borde vi ha kommit på själva för tio år sedan, säger Daniel Nordström, produktchef på Waynes Coffee.

 

Kan tjäna extra på svinnet

Karma lanserades som en användargenererad erbjudande-app. Men i våras när några restauranger började lägga ut överskottsmat för försäljning i appen skruvade Karma om affärsmodellen och fokuserade på att ”rädda mat” från restaurang- och cafébranschen.

– Matsvinn är ett enormt problem. Det slängs 500 000 ton mat i Sverige varje år, en tredjedel kommer från hotell, restauranger, butiker och caféer. Det gynnar alla om vi kan rädda maten, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och en av grundarna till Karma.

Matsvinnet minskar samtidigt som restauranger får en kompletterande intäktskälla. Den hungrige matgästen får god mat till minst halva priset – och Karma tjänar pengar. Nyligen investerade Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken 7 miljoner kronor i bolaget. Kapitaltillskottet ska användas till utveckling av appen och expansion inom och utanför Sverige.

 

50 anslutna restauranger

I skrivande stund är 50 restauranger i Stockholm anslutna och appen har 6 000 användare. Ytterligare 120 restauranger, även utanför Stockholm, står på kö att släppas upp. Sedan början på november är Waynes Coffees 10 innerstadscaféer i Stockholm anslutna till appen och successivt inkluderas fler inom Sverige.

– Men som jag säger till våra franchisetagare. Det här är ingen försäljningsapp. I bästa fall får vi tillbaka lite av råvarukostnaden för produkterna. Men det är en jättebra affärsidé för miljön, säger produktchef Daniel Nordström.

Även lite bättre restauranger så som Vassa Eggen har anslutit sig och säljer slut på sin överskottsmat varje dag. Karma tar ut en transaktionsavgift från restaurangen för varje såld maträtt. Nivån varierar från kund till kund och volymrabatter ges.

– Det viktigaste för oss är att maten håller hög kvalitet och att det inte innebär merarbete för restaurangerna att ladda upp och administrera sina erbjudanden. Det ska inte ta mer än 10 sekunder säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

 

Kunderna kommer tillbaka

Är det inte risk att restauranger tappar fullbetalande kunder som i stället kommer någon timme senare och köper för halva priset?

 – Det är en rimlig oro, men det är precis tvärtom. De tappar inte kunder och vår uppföljning visar att 10 – 30 procent av kunderna kommer tillbaka och äter för ordinarie pris. Och även när du säljer för halva priset får du fortfarande vinst i stället för att slänga maten.

Visitas livsmedelsstrateg Sara Sundqvist ser positivt på den nya matsvinnsappen.

– Alla initiativ som minskar matsvinnet är bra. Det ligger i tiden. Om man ger bort eller säljer överskottsmat är det viktiga är att maten är säker när den lämnar restaurangen och hanteras säkert av eventuella mellanhänder. Men i det här fallet kommer ju kunden direkt till restaurangen och hämtar maten, det underlättar, säger hon.