Ämne Vandrarhem

  • Öka din kapacitet i högsäsong

    Anders Johansson Vårdagjämning betyder att vi har kommit närmare högsäsongen för många hotell, vandrarhem, stugbyar och campingplatser. Det kan bli ännu en bra sommar i Sverige. Flera av våra största marknader, t.ex. Tyskland och Norge, har inga sura miner vad gäller ekonomin. Den svenska hemmamarknaden ser också bra ut, men här gäller det att locka fler att turista i sitt eget land istället för att åka utomlands. Vi får lite mer för den svenska kronan idag än förra året.

    Det gäller att maximera högsäsongen, dvs. när efterfrågan är som bäst. Här är några konkreta tips på vad du kan göra.

    • Se till att hela din kapacitet är tillgänglig - inga avstängda rum eller rum som renoveras i högsäsong.
    • På många orter är det brist på familjerum. Genom att sätta in t.ex. fällbara våningssängar eller väl genomtänkta bäddsoffor, kan kapaciteten ökas utan alltför hög kostnad. En fällbar våningsäng syns nästan inte när den är infälld, t.ex. i en vägg eller hylla, så rummet kommer att se ungefär likadant ut. Rummet kan självklart användas till kompisgäng och idrottsföreningar. Det blir billigare för gästen, men du kommer att få in mer pengar eller i vart fall lika mycket per rum.
    • Om du inte redan är riktigt bra på revenue management, börja experimentera försiktigt. Höj priset något (+5-10 %) de dagar då efterfrågan är störst och se vad som händer. Lägg ut erbjudanden på dagar då efterfrågan är lite lägre. Ställ lite motkrav på gästen som vill köpa ett erbjudande, t.ex. att boka en viss tid i förväg och betala i förskott. Till de som inte är priskänsliga säljer du till ditt vanliga pris.
    • Jobba med din webbplats och närvaro på andra platser på Internet. En fritidsresenär lägger ner flera timmar på att titta på 8-10 webbplatser innan de bestämmer sig. Om du har en av de bästa webbplatserna kommer du att få bokningen.

    Med ovanstående åtgärder är du väl rustad att ta emot bokningarna inför högsäsongen. Nästa steg är att ta väl hand om alla gäster som kommer och det är jag säker på att du kommer att göra.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons