Annons

Ess Groups vd: ”Vi ska vara som ett Disneyland för vuxna”

zoom Foto: Ess Group
Foto: Ess Group
SOMMARINTERVJU. Jonas Stenberg vd njuter av sommar i Bohuslän. Men han är inte sysslolös. Med en nyförvärvad nattklubb och två planerade hotell i Göteborg är det full fart. För Besöksliv berättar han också om Ess Groups satsning på ledarskap och hur man skapar en destination av ett hotell.
Annons

Hur har våren varit?

– Spännande. Vi har haft en fin utveckling på alla våra enheter, så vi kan se att de investeringar vi har gjort börjar bära frukt.

Vad är det senaste ni har gjort inom Ess Group?

– Vi har gått in i en ny fas där vi det senaste året har arbetat intensivt med att definiera hur vi ser på våra chefer. Vill vi ha chefer eller vill vi ha ledare? Vi på ESS vill vara bra på det här och vi tror att allt startar med den som är ledare.

Hur ska ni bli bra på det?

–Vi har låtit drygt 150 medarbetare tillsammans med oss i ledningen gå olika utbildningar som har syftat till att få större insikt om sig själva och hur deras omgivning ser på dom.

–Jag upplever ofta att människor har ett synsätt där att göra karriär är lika med att stiga i hierarkin och ha ett större personalansvar. Vi behöver självklart ledare, men vi behöver också specialister. Vi vill utveckla människorna hos oss och få dem att växa oavsett om dom är ledare eller specialister, för att ha en bättre plattform att stå på i framtiden oavsett om dom väljer att växa vidare med oss eller testa sina vingar någon annanstans.

 Det är snart ett år sedan ni öppnade The Steam Hotel i Västerås, har det motsvarat era förväntningar?

–Verkligen. Öppningen av Steam tog oss lite på sängen, vi har haft över 90 procent beläggning sedan start. Det har varit en del barnsjukdomar men Steam börjar nu hitta sin vardag där rutiner och roller börjar sätta sig och vi kan fokusera på de mer långsiktiga målen. 

Hotellets vd Rayhan Ermis har varit på plats sedan oktober. Hur har hennes bakgrund inom industrivärlden kommit The Steam Hotel till godo?

– Vi verkar inom en väldigt traditionell bransch och det är viktigt att se bortom den. Allt går så fort nu så det gäller att inte leva med gamla sanningar, se på allt som händer inom AI och så vidare. Så också vad det gäller att finna morgondagen ledare.

–Rayhan kom in med nya ögon och tog med sig sina erfarenheter av att driva process och projekt som från tiden på ABB. Elon Musk ville inte ha med sig någon från bilindustrin när han skulle bygga Tesla. På samma sätt försöker vi tänka nytt, därför föll valet på Rayhan. De flesta inom Ess har sin bakgrund från hotell och restaurang och det är vår nerv, men genom att influeras av andra branscher kan vi utvecklas.

Personalbristen är akut på sina håll i hotell- och restaurangbranschen, hur tacklar ni den inom Ess Group?

–Vi har något som heter Ess Academy som arbetar med att utveckla våra egna medarbetare samt att hitta nya spännande förmågor. Målet är att lyssna på deras behov för att utveckla oss som arbetsgivare så att vi blir ett attraktivt alternativ. Men det är klart att branschen står inför stora utmaningar här, vi måste höja statusen inom yrket men det behövs också stora satsningar på nya utbildningar.

Vad tror du personligen behövs göras på lång sikt för att locka fler till att jobba och göra karriär inom vår bransch?

– Det har aldrig sålts så många kokböcker som nu eller visats så många tv-program om mat, och vi går ut och äter även till vardags. Dessa faktorer har höjt statusen på branschen och fler ser detta som ett yrke och inte bara något tillfälligt innan man söker sitt riktiga jobb. Men vi behöver också skapa bättre förutsättningar och bli attraktivare som arbetsgivare för att locka bra medarbetare.

Du har sagt att alla ESS Groups hotell ska vara destinationer i sig. Vad betyder det?

– Traditionellt inom vår bransch tillhandahåller vi rum. När vi fick frågan om vi ville öppna The Steam Hotel, så hade många av de lite större aktörerna redan fått frågan och tackat nej. Om man inte ser sig som en destination utan som en aktör som endast tillhandahåller hotellrum så är det ett helt naturligt resonemang, för det fanns inget behov av fler hotellrum i Västerås. Men vi såg på det annorlunda, vi öppnade inte ett hotell i Västerås, utan byggde en destination i Mälardalen med nära tre miljoner potentiella kunder, säger Jonas Stenberg och fortsätter:

– Vi säljer inte hotellrum, vi säljer upplevelser. Jag vill att man skall se på oss som ett Disneyland för vuxna, vi ska vara reseanledningen inte staden.

Så hur tänker ni när ni ska göra ett hotell till en destination?

– Först måste vi bli förälskade och skapa en miljö och upplevelse där vi själva vill hänga och vara. Sedan tittar vi på den geografiska placeringen, hur ser marknaden och upptagningsområdet ut. Därefter arbetar vi med innehåll, – restauranger, barer, konferensutrymmen, rum, aktivitetsområden, – och försöker hålla en röd tråd.

Mäster Johan i Malmö och The Steam i Västerås är era senaste skapelser. När öppnar ni ett Ess-hotell i centrala huvudstaden?

– Vi driver idag Blue Hotel längst ut på Lindingö, som vi nu har stängt för att bygga om och till under de kommande 24 månaderna. Vi flörtar med 60-talet och försöker skapa ett spännande nytt vardagsrum för Stockholmarna. Stockholm är en drömdestination, tids nog ska vi förhoppningsvis även finnas innanför tullarna.

 Vad är Ess Groups nästa projekt?

–Närmast är två nya hotellprojekt i Göteborg, som jag hoppas blir klara inom två veckor.

Tillsammans med våra kompanjoner Alexander Clarensius och Johan Däldehög, förvärvade vi för ett par veckor sedan en klassisk nattklubb i Göteborg som heter Excet.

Det blir The Steams första sommar, klarar ni att hålla ångan uppe även i sommartid?

– Det är spännande att få uppleva allt för första gången med Steam och det är klart att vi är lite spända nu inför sommaren, men det ser väldigt bra ut på böckerna och min bedömning är att det kommer att vara mer eller mindre fullt på hotellet.

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

För en hållbar hotell- och restaurangnäring måste vi ta ett större ansvar för vår administration och minska förbrukningen av papper, det menar Hogias Helene Enning, som dedikerat arbetar med systemstöd till företag inom...