Annons

Rastas vd: ”Framtidens vägkrogar är foodcourts”

zoom Rastas nya anläggning får även ett hotell med 35 rum. På sikt kan det bli<br />
 aktuellt med samarbeten med andra kommersiella aktörer.  Foto: Rasta
Rastas nya anläggning får även ett hotell med 35 rum. På sikt kan det bli
aktuellt med samarbeten med andra kommersiella aktörer.
Foto: Rasta
NYHETER. Vägkrogsjätten Rasta Group har öppnat en av sina största anläggningar någonsin och den andra nybyggda anläggningen på 30 år. Vd Ulrik Svartborn hoppas på tajtare samarbeten och nya vägkoncept för att nå nya kundgrupper i framtiden.
Annons

I januari stod Rasta Värnamo, en av Rastagruppens största anläggningar, klar. Den ligger i Värnamo, är den första nybyggda på 30 år och byggd efter en modell som vägkrogskedjan ska duplicera framöver, likt McDonalds.

– Expansionstakten kommer att vara den samma framöver, det vill säga runt en anläggning per år. Oavsett om det blir förvärv eller helt nya fastigheter så ska de vi öppnar gärna se likadana ut, säger vd och koncernchef Ulrik Svartborn.

Värnamo är en knutpunkt längst med E4 och ligger strategiskt bra, i anslutning till andra snabbmatställen som Burger King och Max. I närheten finns också Hotell Vidöstern som serverar husmanskost.

Utöver restaurang och servicebutik har anläggningen en hotelldel med 35 rum.

– Det finns ett behov att stanna någonstans på vägen för många, just nu har vi många danska hotellgäster och sportlovsresenärer. Annars kan det vara säljare som är ute och reser och behöver sova.

Foodcourts som i USA

I anläggningen i Värnamo finns det utrymme att hyra ut lokaler till andra kommersiella aktörer, exempelvis butiker eller kaffeställen. Ulrik Svartborn ser gärna fler samarbeten mellan varumärken och olika koncept längs vägarna. På sikt ser han framför sig foodcourt-liknande rastplatser där företagen samarbetar snarare än konkurrerar.

– Vi är inte främmande för samarbeten med till exempel Starbucks, McDonalds eller Joe & The Juice. Hittar man rätt så kan man komplettera varandra och hjälpas åt att dra gäster till varandra. Genom flera starka varumärken kan vi få in nya kundgrupper. Det tror jag är framtiden.

Hur har Värnamoanläggningen gått sedan öppningen i januari?

– Jättebra, denna vecka har vi haft 90 procents beläggning på rummen, vilket är väldigt bra för något som är helt nytt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...