Annons

Skatteverket utvärderar personalliggaren

zoom Flera restauranger riktar missnöje och kritik mot hur<br />
 Skatteverkets kontrollanter utför sitt jobb. Foto: Colourbox
Flera restauranger riktar missnöje och kritik mot hur
Skatteverkets kontrollanter utför sitt jobb.
Foto: Colourbox
NYHETER. Missnöjet växer bland krögarna mot personalliggarens nya regler och Skatteverkets kontroller på fältet. I höst gör Skatteverket en utvärdering av lagen och hur kontrollverksamheten bedrivs - rapport klar vid årsskiftet.
Annons

Skatteverket inleder en effektutvärdering av den på sina håll hårt kritiserade lagen om personalliggare. Skatteutskottet ska även göra en översyn över huruvida lagen behövs justeras.

En planerad rapport ska redogöra för hur kontrollverksamheten bedrivs, hur den uppfattas, hur urvalet görs, antal besök, kontrollavgifter, samt innehålla en genomgång av statistik från Skatteverket.

–Ja, Skatteutskottet genomför en utvärdering av lagstiftningen och tillämpningen. Från Skatteverkets ska vi göra en effektuvärdering av lagstiftningen som beräknas vara klar kring årsskiftet. Vidare tittar Skatteverket på möjligheten att införa något liknande en erinran som skulle kunna aktualiseras innan beslut om kontrollavgift, säger Conny Svensson Rikssamordnare för kontanthandel på Skatteverket och tillägger:

– Viktigt med denna är att vi får en aktuell, rättvisande och korrekt utvärdering. Skatteverket kommer även involvera aktörer utanför Skatteverket i utvärderingen.

Stort missnöje både innan och efter nya regler

Sedan Skatteverket införde nya regler för personalliggaren den 1 juli har reaktionerna varit starka bland flera av landets krögare. Det har sedan tidigare funnits ett missnöje mot att personalliggaren orsakar onödigt krångel och administration, och mot att krögare har tvingats betala omotiverade kontrollavgifter. Det riktas även hård kritik mot hur Skatteverkets kontroller har genomförts på plats.

Efter att krögaren Jeanette Bohman skrev ett öppet brev till Skatteverket och ifrågasatte personalliggarens nya regler i Svenska Dagbladet i maj har mejl och telefonsamtal strömmat in till henne som uttryckt både förvirring och missnöje. Inte bara mot förändringarna i sig, – som bland annat innebär att man måste skriva in familjemedlemmar, – utan också mot otydlighet i vad som gäller, och mot hur Skatteverket har genomfört sina kontroller – före och efter förändringarna.

Kontroll på högtidsdag

Linus Persson, är en av dem som tidigare har haft dåliga erfarenheter av hur reglerna kring personalliggare tillämpas. Tillsammans med sin hustru Linda driver han restaurangen En gaffel kort i Simrishamn, där han också är köksmästare.

Sist restaurangen hade påhälsning av Skatteverket var i november i fjol när Mårtensafton ­– en viktig högtid för restaurangerna i Skåne ­– firades.

Vid 19-tiden på kvällen dök en tjänsteman från Skatteverket upp för en oanmäld inspektion.

– Det var full restaurang när hon kom. Då blir man lite irriterad, säger Linus Persson.

Krögarparet fick lämna sina sysslor för att bistå inspektören, något som bland annat ledde till att gästerna fick vänta längre på maten.

Personalen avkrävdes legitimation och där var allt i sin ordning. Inspektören begärde sedan att få ut personalliggaren, som hon noggrant läste igenom med hjälp av en ficklampa, berättar han. Besöket resulterade att restaurangen bötfälldes. Anledningen var att inspektören hittat ett fåtal anteckningar med blyerts, i stället för med bläck som reglerna föreskriver.

– Det var på elva ställen i en äldre personalliggare som vi använt ett år. Bara under sommaren har vi runt tvåtusen in- och utskrivningar, konstaterar Linus Persson.

”Överförmynderi”

Något medvetet fusk handlade de inte om. Det enkla skälet var att några av de anställda inte haft tillgång till en fungerande penna och därför skrivit med blyerts.

– Då är de så nitiska att vi får 12 000 kronor i böter. Det blir överförmynderi.

Krögarparet upplevde det som att Skatteverket gjorde allt för att hitta fel.

– Vi som är så laglydiga. Då känns det här som ett slag i ansiktet.

Han efterlyser mer flexibilitet hos myndigheten:

– Man borde ändå ha en dialog och kunna ha lite överseende.

Linus Persson har inget emot att Skatteverket försöker komma åt svartarbete.

– Det är jättebra. Men sättet de gör det på är inte ok.

Kocken Nidal Kersh, som driver Falafelbaren på Hornsgatan i Stockholm, fick böta 10 000 efter en inspektion från Skatteverket.

– Det här är helt absurt, säger han.

Fel färg på pennan

Skälet att några anställda skrivit in sig med röd bläckpenna och att inloggningen vid något tillfälle var ”okronologisk”, alltså inte i rätt tidsordning. En anställd som anlände klockan 8 skrevs in efter en som kom klockan 9. Det var ett försök att korrigera en miss i efterhand, enligt Nidal Kersh, men ledde obönhörligt till böter.

Även han är kritisk till hur Skatteverket genomförde inspektionen. Ett av de två borden ockuperades för att liggare och andra handlingar skulle kunna gås igenom, samtidigt som serveringen pågick.

– Jag tappade cirka 3 000 i omsättning. Man skäms ­– gästerna fattar inte vad det är som händer.

Rädd att göra fel

Samtidigt kan den som vill fuska fortsätta med det, anser Nidal Kersh.

– Folk skriver in sig i en liggare ­– men det bevisar ingenting. Jag kan berätta hur man fuskar med en personalliggare och det är det många som gör. Det här är bluff!

För Nidal Kersh har kontrollerna från Skatteverket fått konsekvenser:

– Jag går till jobbet och är rädd – på riktigt rädd för att vi glömt någon regel som Skatteverket hittat på för att göra det lättare att ta ut böter, säger han.

Jeanette Wrangborn, som driver Restaurang Marinan i Ystad och ytterligare ett par krogar, är ännu en krögare som krävts på straffavgift av Skatteverket. Här handlade det om att två kockar i god tro loggat ut sig när de åt lunch, vilket de inte fick göra enligt reglerna.

Böter: 5000 kronor

– Ingen informerade oss på plats om att vi gjort fel. Efter 3-4 månader fick vi en bot på 5000 kronor. Men då hade vi gjort fel hela sommaren utan att veta om det, säger Jeanette Wrangborn.

Hon berörs också av de nya reglerna som infördes vid halvårsskiftet och som säger att barnen till ägarfamiljen måste logga in även om de är under 16 år. Den 13-åriga dottern tvingas skriva in sig varje gång hon kommer till sin mammas jobb.

– Reglerna är löjligt orimliga. De funkar inte för mig, säger hon.

Hon ser dem som verkningslösa.

– Du kommer inte åt skattefusket på det sättet. I så fall måste du samköra uppgifterna från personalliggaren med lönerna.

Skatteverket: ”Tar till oss kritiken”

Skatteverkets Conny Svensson vill inte gå in på enskilda fall, men betonar att det har gjorts väldigt få kontroller sedan de nya reglerna infördes den 1 juli.

Vidare kommenterar han missnöjet bland krögarna så här:

–Besöken måste göras oannonserade annars gör de ingen nytta, men vi ska självklart störa så lite som möjligt i driften av verksamheten. Jag har också fått signaler på att det inte alltid går så bra, men vi lyssnar och tar till oss kritiken, och kan alltid bli bättre.

Samtidigt anser Conny Svensson att lagen fyller sin funktion.

– Det är stort fokus på personalliggare just nu, men vi kontrollerar ju även kassaregister. Och lagarna har införts för att skydda seriösa företagare, vilket är a och o i sammanhanget. Vi ser en hel del fusk med tiderna, och i det avseendet är lagen tydlig. Har någon inte registrerat sig korrekt, som att använda blyerts eller suddat, så blir det en anmärkning. Däremot ska man få skriva med vilken färg man vill, så länge pennan är permanent.

Vad tänker du när du hör dessa vittnesmål från krögare som  ansetts sig bli felbehandlade under era kontroller?

– Det är beklagligt, ingen ska känna sig illa behandlad. Men vi har gjort 350 000 kontroller sedan 2007 och det är förvånansvärt få som klagar, vi har överlag fått god kritik, säger Conny Svensson.

Hur många revisioner har genomförts sedan lagen trädde i kraft 2007?

 – På 350 000 kontroller sedan 2007 har vi gjort 3 000 revisioner som har sitt ursprung i våra kontroller på fältet, där ett antal av dem har gått vidare till brottsanmälan. Vi hittar en hel del fel och fusk tack vare dessa kontroller, och många hittar vi tack vare fungerande kassaregister, så den lagstiftningen fyller i allra högsta grad sin funktion, säger Conny Svensson.

Den senaste utvärderingen av lagen om personalliggare som finns att tillgå gjordes 2009.

Visita: ”Ska bli högintressant”

På Visita välkomnar man Skatteverkets utvärdering, och ser fram emot att de, efter påtryckningar från Visita, i ett första steg också ska publicera fråga/svar på sin hemsida för att förtydliga de nya reglerna för personalliggaren.

– Det ska bli högintressant att se om det blir bättre och tydligare när Skatteverket tar fram sina frågor och svar, och även vad som händer med lagstiftningen på sikt när utvärderingarna kommer. Men vi kommer att fortsätta driva frågan om att regelverket måste bort mot de bakgrunder som vi tidigare har sagt, och vår förhoppning är att fler förbund hakar på, säger Visitas chefsjurist Stefan Lundin.

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

För en hållbar hotell- och restaurangnäring måste vi ta ett större ansvar för vår administration och minska förbrukningen av papper, det menar Hogias Helene Enning, som dedikerat arbetar med systemstöd till företag inom...