Annons

”Våra medarbetare ska spegla våra gästers mångfald”

zoom Gröna Lunds vd Magnus Widell vill satsa mer på nöjesparkens egen kockutbildning.  Foto: Gröna Lund
Gröna Lunds vd Magnus Widell vill satsa mer på nöjesparkens egen kockutbildning. Foto: Gröna Lund
SOMMARINTERVJU. I år startade Gröna Lund en egen kockutbildning för nyanlända som ett sätt att möta det stora rekryteringsbehovet. Nöjesparkens vd Magnus Widell är så nöjd med utfallet att han planerar att utöka utbildningen.
Annons

De senaste fem åren har Gröna Lund ökat sina besökssiffror för varje år, och inför årets säsong behövde nöjesparken tillsätta rekordmånga 1500 tjänster.

I januari startade företaget en restaurangskola för nyanlända, med stöd av Tillväxtverket och i samarbete med Arbetsförmedlingen, för att möta det stora rekryteringsbehovet på restaurangsidan. Av de 27 som fullföljde utbildningen har 21 erbjudits jobb i parken.

– Det blev ett väldigt bra utfall, säger Gröna Lunds vd Magnus Widell. Det beror på ett väldigt stort engagemang hos både eleverna och Arbetsförmedlingen i Järva, som har hjälpt oss att hitta kandidater, strukturera utbildningen och koppla ihop den med SFI. Men också på att vi har bra restaurangchefer som har jobbat med restaurangskolor tidigare.

Nu vill Gröna Lund bredda utbildningen, genom att förlänga den och ta in fler elever.

– För oss är det här win win, säger Magnus Widell. Förutom att vi hjälper eleverna in i arbetslivet i Sverige får vi motiverad arbetskraft som vill lära sig ännu mer, vilket är jättefint.

Prisats som arbetsgivare

Utbildningen är långtifrån det första integrations- och mångfaldsprojektet för Gröna Lund. Företaget har tidigare bland annat prisats som bästa arbetsgivare när det gäller att inkludera människor med funktionsnedsättning.

– Vi vill att våra medarbetare ska spegla våra gästers mångfald. När man är på Gröna Lund ska olika etniciteter, kön, åldrar och funktionsvariationer finnas representerade bland de anställda. Det finns fantastiska människor i utsatta områden som vill jobba och Gröna Lund är en viktig spelare för att öppna dörren för dem.

Rätt person på rätt plats

– Men ska man vara krass handlar det om att vi behöver bra och engagerade medarbetare. Det viktiga är att vi har rätt person på rätt plats, sedan är det sekundärt vad de har för etnicitet eller om de har någon funktionsvariation, säger Magnus Widell.

Hur jobbar ni strategiskt när det gäller mångfald?
– Genom att hela tiden bredda våra utbildningar. Restaurangskolan är ett exempel, där vi kopplade ihop den med SFI. Sedan försöker vi ständigt hitta nya vägar för att hitta människor som vill jobba här. Det handlar om att bredda sitt seende för att hitta nya kontaktytor och människor som kan lära oss hur man hittar nya talanger.

Gröna Lund är mitt uppe i en omfattande ombyggnad. Hur går det med den?
– Det känns som att vi har bra kontroll. På marken där vi byggde i vintras står ett tillfälligt tivoli och under sommaren pågår arbetet med en boardwalk längs vattnet. I september ska vi spärra av mer för att bygga nya fastigheter som ska stå klara nästa år. Nästa vinter startar den sista etappen, då vi bland annat ska bygga en ny berg- och dalbana. Men redan nästa sommar ska man kunna gå runt Gröna Lund längs vattnet.

Vad kan du säga så här långt om årets sommarsäsong?
– Förra årets tropiska värme var tuff för många verksamheter, inklusive Gröna Lund. Årets sommar började ganska trögt med en kylig maj, men i juni tog vi igen det med värmen och flera starka konserter. Så just nu känns det väldigt bra.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita