Annons

Han är Ölands nye turistchef

zoom Johan Göransson ska bland annat jobba med att stärka samarbetet med Kalmar. Foto: Pressbild
Johan Göransson ska bland annat jobba med att stärka samarbetet med Kalmar. Foto: Pressbild
PÅ NYTT JOBB. När erbjudandet om att bli Ölands nya turistchef kom, kunde inte Johan Göransson tacka nej. Och vem vet, kanske lyckas han få Ölands besöksnäring ännu lite sportigare än vad den är idag?
Annons

Hej, och grattis till nya jobbet som Ölands nya turistchef! Du har en lång erfarenhet i branschen, och kommer närmast från Destination Kalmar. Hur kom det sig att du tackade ja till det här jobbet?

– Jag tror starkt på besöksnäringen framåt och Öland är ett starkt varumärke. Det är inte ofta man får en sådan här chans.

Vilken blir din första arbetsuppgift?

– Jag börjar om en dryg vecka och kommer att börja med att sätta mig in i organisationen och lära känna medarbetarna som ett team.

Vad ser du som din främsta uppgift som turistchef?

– Mitt arbete handlar om att få kommunen att även i fortsättningen inse att turistnäringen är viktig. Nu ska vi tillsammans analysera vad vi ska satsa på. Det här är ett lagarbete där även föreningslivet och näringslivet spelar stor roll tillsammans med kommunerna.

Och hur kommer du att lyckas med det?

– Genom att vika upp skjortärmarna, göra mina timmar ute på fältet, träffa folk, våga fatta beslut och göra arbetet. Det finns många utmaningar, vi har en säsong med många besökare på sommaren, det ställer krav på social och klimatmässig hållbarhet. Det ska vara trevligt att både att vara bofast här och besöka oss som turist.

Det händer mycket i regionen, Hotell Skansen bygger ut, likaså Ekerum Resort, och Böda Camping investerar i att förbättra sin anläggning. Vad innebär det för Öland?

– Det är tunga investeringar som görs, det här påverkar många och skapar arbetstillfällen i många branscher.

Du har tidigare, på Destination Kalmar, varit ansvarig för både turismutveckling och idrottsturism. Berätta.

– Jag drev ett EU-projekt 2010-2012 där vi jobbade med idrottsturism. Det var tufft, ingen trodde på det på den tiden. Nu vill alla jobba med idrottsturism, det har blivit trendigt att profilera sin stad genom idrottsevenemang och outdoorverksamhet. Nu gör Kalmar 28 evenemang som genererar 100 miljoner kronor i år.

Kommer turisterna i framtiden att lockas till Öland med sportevenemang?

– Med mitt nätverk hoppas jag att det fortfarande går att utveckla den delen. Outdoor är ett område av många som vi ska utveckla.

Man pratar allt mer om ”staycation”, det vill säga att man stannar i Sverige på semestern. Hur ser du på den framtida turismen på Öland?

– Den oron som finns i världen i dag gör att vi reser mer och mer på hemmaplan, det ser vi tydligt i statistiken, men självklart vill vi också titta på internationella gäster. Man pratar också ständigt om att förlänga säsongen. Att det finns ett sug efter hälsoresor och att göra saker på sin fritid nära naturen, uppleva historia och kultur är oerhört tydligt. Man vill ha upplevelser med sig hem.

Kommer du att jobba för att stärka samarbetet mellan Kalmar och Öland?

– Ja. Att stärka samarbeten med närliggande regioner, län och städer som Kalmar är viktigt. Vi blir mer och mer beroende av varandra.

Vad uppskattar du själv mest med Öland?

– Jag älskar mångfalden, du kan vara på en av Europas finaste stränder, för att bara en timme sedan vandra på Alvaret. Här finns något för alla, även om det låter klyschigt.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt