Annons

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

zoom Relevant musik får kunderna att stanna längre och spendera mer pengar. Det gäller inte minst i restaurangbranschen. Foto: STIM/SAMI
Relevant musik får kunderna att stanna längre och spendera mer pengar. Det gäller inte minst i restaurangbranschen. Foto: STIM/SAMI
Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt.

Med musik anpassad för restaurangen och dess varumärke ökar snittförsäljningen. HUI Research undersökte 2017 musikens försäljningspåverkan på ett antal svenska restauranger i en större restaurangkedja – och fann en ökning på hela 9 procent.

Liknande undersökningar har gjorts i andra branscher och de pekar alla i samma riktning. Relevant musik får kunder att stanna längre och spendera mer pengar.

Ordet ”design” används ofta bara för att beskriva hur något ser ut. Men egentligen är det mycket mer. Allt designas ju, ofta omedvetet. När du sätter på din låtlista på jobbet har du ljuddesignat din arbetsplats. När du skruvar upp lampor har du ljusdesignat din lokal.

Allt fler företag inser att det här måste tas mer på allvar. I synnerhet när det gäller musik och ljud. För det handlar som sagt inte bara om att ha en trevlig ljudkuliss – det handlar om pengar.

Ställ dig frågan ”vilka är vi musikaliskt?”
Margareta Andersson är ljudarkitekt och driver Lexter, en av Sveriges ledande ljudarkitektbyråer. I samband med GastroNord på Stockholmsmässan tidigare i år föreläste hon inspirerande om hur man kan jobba med ljud. Något som inte minst är viktigt i restauranger där den rådande trenden är råa material och hög takhöjd, miljöer som lätt blir bullriga.

Hon menar att ljud och teknik ofta är nedprioriterat. En ny restaurang kan ha en stor budget för allt från möbler till maskiner, men ljudet kommer ofta i sista hand. Kanske på grund av okunskap.

– På samma sätt som man har en grafisk manual menar vi att ljud och musik ska vara en del av uttrycket. Man måste ställa sig frågan ”vilka är vi musikaliskt?” och ”vad vill vi att våra kunder ska mötas av för musik?”, säger Margareta Andersson och lyfter fram ett exempel från ett välkänt varuhus.

– Ta till exempel Åhléns. De driver väldigt starka värderingar. Ett exempel är ”Skippa Klädmaktsordningen” där man vill inspirera människor att klä sig precis som de vill, fritt från begränsande köns- och maktnormer. Då blir det också väldigt viktigt att vi tar fram musik som symboliserar alla de här värderingsbudskapen. Då duger det inte att köra någon topplista, utan det måste handplockas. Spellistorna måste bli lika mångkulturella som varumärket. Då blir det spännande att gå in på varuhuset.

Skyddad musik ger ett större urval
Förutom att välja ut rätt musik och ljud, gör Margareta och Lexter egna produktioner när det behövs och ser till att musiken och ljudet spelas i utrustning som gör den rättvisa. Men just urvalet av musik tar upp en stor del av deras verksamhet.

– Vi frågar oss alltid vad målet med musiken är. Vilken är dess uppgift? Om kunden vill ha det vi kallar audio-brandad musik, det vill säga att allt som spelas är valt utifrån de känslor, värderingar och kärnvärden som företaget har. Då vill jag påstå att det är näst intill omöjligt att göra det riktigt, riktigt bra om du inte jobbar med upphovsrättsskyddad musik.

Med skyddad musik har man ett mycket större urval, berättar Margareta Andersson. Samarbetar man med Sami och Stim har man tillgång till all musik. Det gör att du som ljudarkitekt kan hitta exakt det du letar efter.

– Man kan växla tempo, inriktning, välja kvinnliga eller manliga sångare, hitta a capella och så vidare. Med friköpt musik är det väldigt begränsat. Man måste till exempel nästan plocka bort allt som har sång – det är faktiskt på den nivån.

Man ska göra rätt för sig
Dessutom finns det viktig etisk aspekt på att använda skyddad musik, menar Margareta Andersson. Man ska göra rätt för sig, helt enkelt.

– Det är ett hantverk och människor ska ha betalt för det.

Läs gärna mer om hur du kan öka försäljningen med hjälp av riktig musik på riktigakanslor.se – ett initiativ av Sami och Stim.

 

Fakta/Sami och Stim

Sami och Stim företräder musiker, artister, låtskrivare och kompositörer. Den som skaffar sitt musiktillstånd hos Sami och Stim har rätt att spela all världens musik i sin verksamhet. Riktig musik, som ger riktiga känslor – vilket ger riktiga resultat. Läs mer på riktigakanslor.se