Det nya Visit Dalarna är en sammanslagning av sju kommunala destinationsbolag. Bland intressenterna finns också den lokala besöksnäringen. Ett mål är att stärka Dalarnas konkurrenskraft i en allt mer hårdnade kamp om de internationella besökarna.
Dalarna ligger på fjärde plats bland svenska besöksdestinationer, enligt färsk statistik från Tillväxtverket.
– Men vi behöver satsa mer på destinationsutveckling och produktutveckling, säger Carl Johan Ingeström, vd för Visit Dalarna.
Vill skapa 3000 jobb
Dalarna ska satsa hårdare på marknadsföring både här hemma och internationellt. Att ta marknadsandelar internationellt är ett måste, anser han.
– Satsar man inte så tappar man, säger Carl Johan Ingeström.
Målet fram till 2020 är att skapa 3000 nya arbetstillfällen inom besöksnäringen och att öka omsättningen till tio miljoner från idag sju.
– Som kurvan ser ut har vi en god förutsättning att nå dit.
De närmaste åren är stor investeringar på gång, inte minst inom vinterturismen med nya anläggningar i Idre och Sälen.
Evenemang ska locka folk
Visit Dalarna bildades redan 2009 men har hittills mest varit en teknisk plattform för samarbete mellan del olika destinationerna. Med det nya bolaget skapas större resurser och mer samordning.
– Tidigare har ambitionerna varit lite olika i kommunerna, säger Johan Ingeström.
En näraliggande uppgift blir att ta fram en tydligare profil kring Dalarnas varumärke på den svenska marknaden. Ökad satsning på digital kommunikation ska också stärka Dalarnas möjligheter att locka fler besökare.
Johan Ingeström ser också möjligheter att locka fler turister till genom att utveckla stora evenemang. Vasaloppet och Vansbrosimmet står redan idag för en stor del av omsättningen inom Dalarnas besöksnäring.