Annons

O’Learys förvärvar Harrys

zoom Foto: O'Learys
Foto: O'Learys
NYHETER. Affären ska enligt överenskommelsen slutföras under andra kvartalet 2021 med ambitionen att skapa den största "eatertainment"-koncernen i Europa.
Annons

– Våra varumärken kompletterar varandra bra och även om båda verkar inom eatertainment-branschen har varumärkena två olika positioneringar i marknaden och olika målgrupper, säger Kenneth Lorentzen, vd på O’Learys i en kommentar till affären.

O’Learys har tecknat ett avtal om att förvärva över 94 procent av aktierna i Harrys Pubar AB av nuvarande huvudägaren Christoffer Lundström med familj.

– Med O’Learys som ägare skapas mängder av möjligheter i form av kunskaps- och erfarenhetsutbyte och flera andra skalfördelar som gynnar krögarna inom Harrys-kedjan, säger Christoffer Lundström, nuvarande storägare i Harrys, i en kommentar.

Affären ska enligt överenskommelsen slutföras under andra kvartalet 2021 med ambitionen att skapa den största eatertainment-koncernen i Europa. O’Learys, med fler än 110 enheter runt om i världen, tar i och med förvärvet av Harrys, med över 20 franchise-restauranger i Sverige, en stark position i segmentet.

Eatertainment-genren, som innebär mat och dryck i kombination med sociala spel, aktiviteter, evenemang och sport, har varit på stark frammarsch under åren innan pandemin och Kenneth Lorentzen förutspår att genren kommer att öka ännu mer bortom corona.

– Det finns en enorm potential inom eatertainment och alla tecken tyder på att branschen kommer att växa rejält i framtiden. I spår av digitaliseringen och ett utökat hemmajobb ser vi att behovet av att umgås fysiskt tillsammans med vänner, familj och kollegor ökar, säger Kenneth Lorentzen.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...