Efter 20 Är lÀmnar Leena Bergérus Höbinger och Pelle Höbinger över nÀtverket Petit Hotel till Tanja Fylking och Lars Andersson. Petit Hotel startade 2003 och fungerar som stöd för smÄ utvalda hotell med bra mat pÄ landsbygden. Tanja Fylking har tidigare samarbetat med Petit Hotel men fÄr nu en ny roll.
Grattis till ditt nya jobb! Vad var din relation till Petit Hotel innan du fick jobbet?
â Tack! Jag blev kontaktad av Petit Hotel 2019, de ville anordna en typ av influencerturnĂ© för att marknadsföra sina medlemmars hotell runt om i Sverige. Vi skapade dĂ„ PETIT TOURS dĂ€r flera kĂ€nda profiler medverkade och fick uppleva de fantastiska pĂ€rlor som finns under taket pĂ„ Petit Hotel. Konceptet blev vĂ€ldigt uppskattat bĂ„de av hotellen och medresenĂ€rerna samt de samarbetspartners som vi engagerade.
Vad Àr Petit Hotels viktigaste uppgift?
â Att vĂ€rna om och lyfta det smĂ„ privata hotellen, som har helt andra förutsĂ€ttningar Ă€n de stora. Genom en gemensam plattform, marknadsföring och vĂ€rdefulla samarbeten fĂ„r dessa smĂ„ privata verksamheter och de muskler och den synlighet som dom behöver. Petit Hotels viktigaste uppgift Ă€r att alltid se till medlemmarna och de smĂ„ privata hotellens bĂ€sta.
Hur ser du pĂ„ Petit Hotels möjligheter till utveckling framöver?Â
â Jag ser att Petit Hotel har vĂ€ldigt stora utvecklingsmöjligheter bĂ„de i Sverige men ocksĂ„ via samarbeten med GAPH (Global allians of privat hotels) internationellt. Vi har mĂ„nga fantastiska stĂ€llen i vĂ„rt avlĂ„nga land som vi gĂ€rna sĂ€tter pĂ„ kartan. Vi ser ocksĂ„ möjligheten att knyta till oss fler starka partners dĂ€r vi ömsesidigt kan samarbeta och lyfta varandra.
Vad Ă€r viktigast för att kunna driva ett litet men framgĂ„ngsrikt hotell i Sverige idag?Â
â Det finns sĂ„klart mĂ„nga faktorer men i första hand tror jag pĂ„ personlighet, bra kök och hĂ€rlig atmosfĂ€r. Som gĂ€st ska man alltid komma i första rummet, Ă€ta gott och bara kunna luta sig tillbaka och njuta. Sedan tror jag hĂ„rt pĂ„ att samarbeta, ensam Ă€r sĂ€llan stark.
Vad har varit de största förĂ€ndringarna sedan du startade i besöksbranschen?Â
â Vi stĂ„r stĂ€ndigt inför förĂ€ndringar och vĂ€rldslĂ€get pĂ„verkar oss stort. Detta har vi ju inte minst fĂ„tt erfara nu nĂ€r vi bĂ„de fajtas med Covid och ett pĂ„gĂ„ende krig. Dessa faktorer pĂ„verkar hur vi behöver kommunicera i vĂ„r marknadsföring. Tekniken gĂ„r ocksĂ„ framĂ„t i en rasande fart sĂ„ det gĂ€ller att hĂ€nga med, det kan vara en utmaning att sticka ut i det enorma mediabruset.
Vad tror du medlemmarna i Petit Hotels vill ha ut av att vara med?
â De hotell som vi idag har under vĂ„ra vingar har förstĂ„tt vikten av att samarbeta bĂ„de vad gĂ€ller bra avtal med diverse inköp samt i den gemensamma marknadsföring som görs, bĂ„de i Sverige och internationellt (via GAPH). I övrigt sĂ„ blir det nu min uppgift att ta reda pĂ„ vilka förĂ€ndringar som medlemmarna ser skulle gynna verksamheten ytterligare.