Annons

”Ensam är sällan stark”

zoom Leena Bergérus Höbinger, Pelle Höbinger, Lars Andersson och Tanja Fylking.
Leena Bergérus Höbinger, Pelle Höbinger, Lars Andersson och Tanja Fylking.
KARRIÄR. Tanja Fylking blir en av de nya ägarna till Petit Hotel, nätverket för små privata hotell i Sverige.
Annons

Efter 20 år lämnar Leena Bergérus Höbinger och Pelle Höbinger över nätverket Petit Hotel till Tanja Fylking och Lars Andersson. Petit Hotel startade 2003 och fungerar som stöd för små utvalda hotell med bra mat på landsbygden. Tanja Fylking har tidigare samarbetat med Petit Hotel men får nu en ny roll.

Grattis till ditt nya jobb! Vad var din relation till Petit Hotel innan du fick jobbet?
– Tack! Jag blev kontaktad av Petit Hotel 2019, de ville anordna en typ av influencerturné för att marknadsföra sina medlemmars hotell runt om i Sverige. Vi skapade då PETIT TOURS där flera kända profiler medverkade och fick uppleva de fantastiska pärlor som finns under taket på Petit Hotel. Konceptet blev väldigt uppskattat både av hotellen och medresenärerna samt de samarbetspartners som vi engagerade.

Vad är Petit Hotels viktigaste uppgift?
– Att värna om och lyfta det små privata hotellen, som har helt andra förutsättningar än de stora. Genom en gemensam plattform, marknadsföring och värdefulla samarbeten får dessa små privata verksamheter och de muskler och den synlighet som dom behöver. Petit Hotels viktigaste uppgift är att alltid se till medlemmarna och de små privata hotellens bästa.

Hur ser du på Petit Hotels möjligheter till utveckling framöver? 
– Jag ser att Petit Hotel har väldigt stora utvecklingsmöjligheter både i Sverige men också via samarbeten med GAPH (Global allians of privat hotels) internationellt. Vi har många fantastiska ställen i vårt avlånga land som vi gärna sätter på kartan. Vi ser också möjligheten att knyta till oss fler starka partners där vi ömsesidigt kan samarbeta och lyfta varandra.

Vad är viktigast för att kunna driva ett litet men framgångsrikt hotell i Sverige idag? 
– Det finns såklart många faktorer men i första hand tror jag på personlighet, bra kök och härlig atmosfär. Som gäst ska man alltid komma i första rummet, äta gott och bara kunna luta sig tillbaka och njuta. Sedan tror jag hårt på att samarbeta, ensam är sällan stark.

Vad har varit de största förändringarna sedan du startade i besöksbranschen? 
– Vi står ständigt inför förändringar och världsläget påverkar oss stort. Detta har vi ju inte minst fått erfara nu när vi både fajtas med Covid och ett pågående krig. Dessa faktorer påverkar hur vi behöver kommunicera i vår marknadsföring. Tekniken går också framåt i en rasande fart så det gäller att hänga med, det kan vara en utmaning att sticka ut i det enorma mediabruset.

Vad tror du medlemmarna i Petit Hotels vill ha ut av att vara med?
– De hotell som vi idag har under våra vingar har förstått vikten av att samarbeta både vad gäller bra avtal med diverse inköp samt i den gemensamma marknadsföring som görs, både i Sverige och internationellt (via GAPH). I övrigt så blir det nu min uppgift att ta reda på vilka förändringar som medlemmarna ser skulle gynna verksamheten ytterligare.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...