Annons

Järvzoo – trettio år och lika självklart som besöksmål

zoom Jens Larsson, vd för Järvzoo, tog över vildmarksparken för tio år sedan.
Jens Larsson, vd för Järvzoo, tog över vildmarksparken för tio år sedan.
NYHETER. I september 1992 stod en 13­-årig kille och såg när kungen släppte ut en rehabiliterad tornfalk för att fira invigningen av Järvzoo. Trettio år senare är samme Jens Larsson vd för den unika vildmarksparken.
Annons

Jens Larssons pappa Olle, från början bank­kamrer, grundade Järv­zoo när bygden ville destinationsutveckla och skapa ett till besöksmål vid sidan av skidanläggningen. Det var såklart en stor och häftig grej för honom och familjen, minns sonen Jens som är djurparkens vd sedan tio år tillbaka. Och Järvzoo var ny­skapande på flera sätt, varav det främsta kanske är att det inte är så exotiskt som vi är vana vid. Här finns inga elefanter, sibiriska tigrar eller lejon. Inga berg-­ och dalbanor, inget delfinarium. Här finns i stället nordiska djur som fjällräv, älg, björn, lodjur och varg. Ursprungstanken med par­ken är att bidra till artbevarande, forskning och utbildning.

– Hela parken är uppbyggd kring djuren, där deras behov har fått stå i centrum. Den är inte ett ställe dit man går för att bara kolla på djur, utan här har man möjlighet att upp­leva dem i deras rätta element, säger Jens Larsson.

Bert Karlsson var skeptisk

Många var skeptiska till att anläg­ga en djurpark med bara nordiska djur i en kulturbygd i Hälsingland. En av dem var Bert Karlsson, som inte alls trodde på idén och uttalade sig kritiskt i lokalpressen vid ett besök i Järvsö. Men trots Berts dom har Järvzoo kla­rat sig bra under tre decennier, till och med under den speciella pandemi-pe­rioden som var extremt tuff för många nöjes-­ och djurparker.

När Besöksliv pratar med Jens har han precis sett en myskoxe få klövar­na klippta av djurvårdarna. I vd­-rol­len är han en facilitator som ser till att djurvårdarna kan sköta sina jobb och parkens djur. Han är heller ingen zoo­log i grunden utan jobbade med mark­nadsföring i Stockholm i 15 år innan han flyttade tillbaka till Järvsö för att ta över efter sin pappa.

– Jag hade inte tänkt ta över, efter­som jag visste vilken arbetsinsats rol­len kräver. Det är en livsstil snarare än ett jobb. Men när jag hade fyllt 30 och vi väntade vårt första barn hände nå­got, jag omvärderade. Jag minns också att jag tänkte: ”hur svårt kan det vara?”

Hur svårt var det då?

– Supersvårt. Jag hade en ganska naiv bild av jobbet. På ett plan kän­de jag till verksamheten eftersom den alltid funnits i familjen, och jag har all­tid sett en stor potential i anläggning­en både när det kommer till utbild­ning av barn och unga, artbevarande och som besöksmål. Jag underskatta­de däremot komplexiteten där djur­parker är en otroligt reglerad och till­ståndstung verksamhet.

Vill nyansera bilden

Då och då dyker djurparker upp i nyheterna. Om det inte handlar om urgulliga nyfödda djurungar är det oftast negativa nyheter när djurpar­ker tar sig in i spalterna: djur som be­handlas illa eller människor som ska­das av djuren. Senast var det Ölands djurpark som fick det mediala strål­kastarljuset mot sig när en djurvår­dare stångades till döds av en antilop. Jens Larsson, som förutom att vara vd på Järvzoo också är ordförande i Svenska Djurparksföreningen, säger att han förstår den mediala logik som gör att incidenter med vilda djur får stort utrymme, men vill också nyanse­ra bilden.

– De senaste 10–15 åren har det skett tre olyckor på svenska djurparker där människor mist livet. Alla dessa är gi­vetvis djupt tragiska händelser, men om man jämför med tung industri, byggnadsbranschen eller lantbru­ket så är tillbud extremt ovanliga på svenska djurparker.

Hur påverkas ni när något sådant här händer?

– Vi som jobbar på djurpark påver­kas såklart, men framför allt tror jag allmänhetens bild av djurparker på­verkas. Det bidrar tyvärr till en skev bild av hur en modern djurpark fung­erar. En av de frågor vi arbetar mycket med inom föreningen handlar om att få till en samsyn kring hur vi arbetar, vi jobbar exempelvis med internrevi­sioner bland medlemmarna för att sä­kerställa att alla håller en gemensam minimistandard. Det var också därför vi byggde upp hela 30­-årsfirandet på att lyfta fram de insatser vi gjort och gör för artbevarande och forskning. Bara ifjol var vi med i nio forsknings­projekt.

Bryr sig människor verkligen om artbevarande, vill inte folk se jonglerande sjölejon och björnar som åker skridskor och sånt?

– Människor bryr sig mer och mer om det. Det kopplar till den oro som vi ser i samhället, som allra starkast verkar finnas hos barn och unga, kalla det Greta-­effekten eller vad du vill. Alla vet att trenden går åt fel håll, vi använ­der mer av jordens resurser än vi har råd med och naturen och kommande generationer får betala priset. För att orka förändra våra beteenden och hela sam­hället tror jag vi människor måste ha en emotionell koppling till det vi vill bevara. Här spelar moderna djurparker en vik­tig roll.

Var uppstår friktion mellan möjlighet att göra vinst i företaget Järvzoo, och att ge era djur bästa möjligheter att leva och frodas hos er?

– Jag upplever det inte så. Men om min enda drivkraft hade varit att tjäna mas­sor av pengar vore det här fel verksam­het att driva. Jag brukar förklara det som att det är två halvor av verksamheten: vi är en ideell naturvårdsorganisation som inventerar arter ute i fält, är med i forsk­ning både med resurser och finansiellt, och det är en betydande del av verksam­heten. Den andra halvan är vår roll som kommersiellt besöksmål där vi vill ha så jämnt flöde som möjligt av besökare. Vi vill ha förköp av biljetter och kunna er­bjuda glass och hamburgare för att besö­karna ska kunna ha en bra dag hos oss. Men det är den kommersiella halvan som finansierar den ideella halvan. Ju bättre business vi gör som besöksmål, desto mer bra saker kan vi göra för dju­ren, vilket är det viktigaste i slutänden.

Till sist, och det här kanske låter som en fråga till ett barn, men: Vilket är ditt favoritdjur på Järvzoo?

– Jag tycker att järvar är häftiga. Det hänger nog ihop med att det är en arktisk art, och den är lite egensinnig. Nyfiken men med pondus, säger Jens Larsson.

Du hittar även reportaget om Järvzoo i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Läs mer: Miljonsatsning och mer glamping på Skånes Djurpark

 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...