Det var strax innan pandemin bröt ut 2020 som ägarna till anläggningen Två Skyttlar i Kinna sjösatte sin plan för tillväxt. Med insikten att den största potentialen fanns i privatmarknaden började de göra förändringar.
– Vi gjorde om en del av våra rum till familjerum och skapade ett ute-spa med bastu. Vår tanke var att skapa en plats som alla åldrar ska känna sig välkomna till, en mindre destination för de som söker något mer personligt. När pandemin väl slog till blev det ännu tydligare att det var rätt väg att gå, berättar vd Claes Västerteg.
Ett sug efter hundvänliga destinationer
Idag är det tydligt att tillväxtstrategin har givit frukt – både juni och juli resulterade i all time high. Nu står privatresenärerna för hälften av omsättningen, mot en fjärdedel för fem år sedan. Förutom barnfamiljer så finns det en annan kundgrupp som Två Skyttlar aktivt vänder sig till: hundar. Eller rättare sagt deras ägare. 22 av de 60 hotellrummen går bra att checka in på med hund, berättar Claes.
– Vi har själva hundar och vill gärna ha med dem när vi reser, vilket inte alltid är så lätt. Det finns ett sug efter hundvänliga destinationer, så vi bestämde oss för att satsa på att bli en av Sveriges mest hundvänliga anläggningar.
Även den satsningen visade sig rätt: denna sommar hittade hundägarna definitivt till hotellet.
– Det har aldrig varit så många hundar under en enskild månad som i juli i år. Ibland blir det lite av en kennel men det är bara härligt, säger Claes.
Hemester-trend bidrar till tillväxten
Affärsmarknaden har minskat något, men Claes menar att de två marknaderna drar varandra.
– Många av våra gäster berättar att de har varit hos oss tidigare, men då i ett annat sammanhang. Vi har en bröllopsbokning i helgen, det paret hade varit hos oss på en weekend förra året.
Att det är hemester-trenden som har bidragit till tillväxten är tydligt, menar han. Ungefär 70 procent av gästerna är svenska.
– Samtidigt är det viktigt att få gäster från andra länder också, där finns en stor potential.
Två Skyttlar fortsätter att utveckla sin tillväxtstrategi med nya investeringar i form av förbättrad standard och fokus på fler upplevelser.
– Jag tror på att vara snabbfotad i närtid och ha koll på vad resenärerna efterfrågar. Upplevelser blir allt viktigare, liksom bra mat, säger han.
LÄS ÄVEN vår artikel om att hundägare blivit en allt större målgrupp för hotellen