Annons

Kaxigt och lekfullt – fiskbutiken som lockar följarna

zoom FOTO: Linn Bergbrant  Susanna Ivermo
FOTO: Linn Bergbrant Susanna Ivermo
REPORTAGE. Ljungskiles Havsdelikatesser lockar kunder från hela landet – inte minst tack vare sociala medier. Bakom succén står Susanna Ivermo som med sin starka passion och frispråkighet fått 28 000 följare på Facebook.
Annons

”Nu märks det verkligen att kräftskivesäsongen är igång. Vi har massor med beställningar inför helgen och det är så roligt att se hur folk börjar planera för sina mysiga kräftkalas. Och sen har vi dom där klassiska samtalen i butiken: ”Hej, jag ska ha kräftskiva om tre eller fyra veckor, vad kostar skaldjuren då?” Och alltså… jag önskar att jag kunde se in i framtiden och ge ett svar. Men om jag hade den förmågan så hade jag nog suttit på nån glassig börsmäklarsvit i New York och ropat ”SELL! SELL!” istället för att stå i kylrummet med aioli i håret.”

Ovanstående är ett typiskt inlägg från Ljungskiles Havsdelikatesser på Facebook och Instagram. Som många gånger förr ger inlägget en lekfull inblick i vad som händer både i butiken och i Susanna Ivermos huvud. Det är en spontanitet och ett språk som är väldigt långt ifrån typiska företagskonton som helst väljer det säkra före det osäkra. Men som ett resultat av det personliga tilltalet blir det också betydligt mer interaktion med kunderna. Även denna gång möts publiceringen av kommentarer från läsare som lockas att berätta om egna erfarenheter, eller bara delar några uppskattande ord.

– Det är så lätt att ta foton på det jag gör, med alla fina, färgglada fiskar och skaldjur. Men anledningen att inläggen delas vidare och får stor spridning är inte att det är fiskar på bilderna. Jag minns när vi hade skåningar i butiken och skrev humoristiskt att vi behövde en ordlista. Det hade inte med fisk att göra, men fick stor spridning ändå, konstaterar Susanna Ivermo som bor i Uddevalla, drygt två mil från Ljungskile, med sin man och deras två barn.

Året var 2014 då hon tog över sin pappas fiskbutik där hon hade sommarjobbat som tonåring. Hon minns en fiskbransch som brukade vara ganska tråkig.

– Det som såldes var makrill, hel fisk och lite röror. Ingenting annat. Och så gick dagarna på något sätt utan att någonting hände. Men både jag och min pappa är ganska kreativa så vi började utveckla utbudet med olika delikatesser, något som också uppskattades av kunderna. Och sedan har det bara fortsatt, berättar hon och lyfter det personliga mötet.

– Det bästa med jobbet är att jag får lära känna kunderna, de blir som kompisar. Den familjära känslan är väldigt viktigt för mig, både vad gäller kunderna och oss som jobbar i butiken, säger hon.

Hur är det att driva eget? Många har en romantisk bild av att kunna styra sin egen tid.

– Särskilt när man driver en butik med vissa öppettider är det knepigt att styra över sin egen tid. Men jag har alltid velat ha eget och det är ändå skönt att göra någonting man brinner för. Jag tycker det är jättekul att gå till jobbet varje dag, man vet aldrig vad som händer, och att jag får sköta mig själv är skönt. Jag gillar att ansvaret ligger hos mig.

En annan sak som hon gillar är hållbarhet och hon är alltid noga med vilka produkter hon erbjuder.

– I fiskbranschen drar man alltid i handbromsen för sent, vilket resulterar i överfiske och att det blir brist på vissa fiskar. Därför försöker jag hela tiden erbjuda olika sorters fisk och nya produkter, säger hon och nämner sjögräschipsen som ett exempel innan hon fortsätter prata om värdet av kunskap.

– Det finns inte så många privata fiskhandlare längre och hos de stora matjättarna finns inte alltid den kunskap som vi har. Jag försöker ta reda på så mycket som möjligt om fisken jag säljer, hur den fiskas och så vidare. Det finns många arter att hålla koll på och saker ändras ju hela tiden, men man lär sig allteftersom och den nyfikenheten gör också mitt jobb roligare. Även den som söker jobb här förstår att man måste lära sig mycket. Vi behöver hålla koll på fiskekvoter och kunna förklara varför till exempel räkor är dyrare vissa veckor eller varför vi inte har vissa sorter.

Finns det förståelse för sådant hos kunderna?

– Det finns de som motsätter sig, absolut, men då får man se till att utbilda dem. En del vill verkligen ha något särskilt, men det är min butik och det är jag som bestämmer. Vi som företagare måste bestämma.

”Jag vill våga låta min röst höras”

”Kunden har alltid rätt.” Alla som någon gång jobbat inom serviceyrken har garanterat hört denna långlivade sanning. Trots det väljer Susanna Ivermo att gå emot sina kunder när hon anser det berättigat, inte minst på sociala medier. Och det fina är att hon kommer undan med det och oftare möts av förståelse än ilska.

– Många jobbar själva inom service och känner igen sig i situationerna. Jag tycker mest det är roligt att se hur folk reagerar. Du ska bara veta hur många gånger jag tvekat inför att publicera, men jag tycker samtidigt att det är kul att trigga lite, att sticka ut och inte göra som alla andra. Jag brås på min pappa tror jag, vi båda gillar att bara testa saker och se vad som händer. Jag vill våga låta min röst höras. Ska jag köpa en bil är det säljarens kunskap som gäller och då måste jag lyssna, så är det även i en fiskbutik, säger hon.

Detta är något som den kund som beklagade sig över att ingen i butiken svarade i telefon då hon ringde fick erfara. Svaret blev ett ironiskt – och väldigt underhållande – svar om att de anställda förstås borde prioriterat telefonsamtalet framför kunderna i butiken.

– Som liten företagare är det lätt att folk klagar på små saker och ibland vill man bara plocka in folk på jobbet för att ge dem förståelse för hur mycket vi har att göra. Det går inte att svara i telefonen när vi ska göra 300 sallader och ta emot en leverans, samtidigt som vi har kö. Sedan skriver jag med en kaxig underton och då sticker det ut och jag vill förstås att det jag skriver ska synas, så är det. Men jag menar inget illa, bedyrar hon.

Räksemla skapar reaktioner

I mars 2023 fick hon nationell uppmärksamhet då hon gick mot strömmen och sänkte priserna. Hon förklarade att hon var trött på att rättfärdiga de stigande priserna för sina kunder och att hon nu förklarade krig mot inflationen. Ett tilltag som uppskattades i en tid då de stora matkedjorna inte lyckades hålla nere priserna och som innebar att hon faktiskt dubblade omsättningen över en dag. Men hon kan också framkalla mindre positiva reaktioner. Att skapa en egen variant på den klassiska Caesarsalladen må vara okej, men de omtalade räksemlorna genererar varje år upprörda kommentarer i sociala medier. Hennes svar? ”Slappna av. Det är mat, ingen grundlagsfråga.”

– Någon skrev att det inte är tillåtet att använda ordet semla, men det bestämmer vi som företag och ingen annan. Får jag inte vara kreativ skulle jobbet vara lika trist som en gammal diskborste ungefär, säger hon.

Hur hittade du din egen röst i sociala medier?

– Jag har testat många olika varianter. Det är spännande med marknadsföring, att komma fram till hur många inlägg jag ska göra per dag och hur jag ska skriva dem. Måndagar, den veckodag då vi har stängt, är det mycket planering för sociala medier. Jag kollar upp vad som är på gång, vilka som ska jobba under veckan och så vidare. Sedan vet man aldrig vad som händer men det finns alltid en planering i grunden.

Hur ser ditt liv ut i övrigt, finns det utrymme för annat än butiken?

– Den frågan är konstig för mig som lever mitt i det. Det här är min passion och mitt liv.

Du kan läsa reportaget om Ljungskiles Havsdelikatesser i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Supersatsningen under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

Supersatsningen under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

Coronapandemins första år och runt om i landet tvingas hotell slå igen. Men Hotel Kung Carl går i rakt motsatt riktning. Här är historien om den vågade investeringen som skapade tillväxt.