Annons

Europas storstadsbor lockas av Skånes tystnad

zoom Visit Skåne har lanserat sin nya upplevelse Stay Quiet.  FOTO: Visit Skåne
Visit Skåne har lanserat sin nya upplevelse Stay Quiet. FOTO: Visit Skåne
NYHETER. Skåne har hittat en ny målgrupp – stressade storstadsmänniskor som längtar efter att bara… höra ingenting alls.
Annons

När Visit Skåne lanserade sin nya upplevelse Stay Quiet i måndags exploderade intresset. Redan efter några dagar hade femtio personer skickat in videoansökningar – de flesta från Tyskland, Danmark och Nederländerna. Ytterligare femtio behöver komplettera sina textansökningar med video.

– Det är fascinerande hur många som vill resa hit för att vara tysta, säger Josefine Nordgren, projektledare på Visit Skåne och fortsätter:

– De lever ofta mitt i bullriga städer, utan allemansrätt. De besöker naturreservat, där det också är fullt av folk. För dem är tystnaden en lyx.

Från buller till stillhet

Stay Quiet är en ny del av Visit Skånes satsning The Map of Quietude – en karta med 26 platser i Skåne utan mänskligt skapade ljud. Nu tar projektet nästa steg: en ensrums-stuga där tre utvalda par får bo tre nätter vardera i slutet av oktober för att testa hur det känns att leva under 50 decibel – ungefär som ett dämpat samtal.

– Vi har blivit lite av decibelexperter. Vi mäter ljudnivån i stugan, och allt över gränsen registreras. Det är en rolig utmaning, men också ett sätt att medvetandegöra hur mycket ljud vi ständigt omger oss med, säger Josefine Nordgren.

Tystnad som upplevelse

Under de tre dagarna väntar aktiviteter som skogsbad, guidade meditationer och besök vid tysta platser från kartan. Allt sker utan skärmar – deltagarnas mobiler samlas in vid ankomst.

Forskning visar både hur stressade vi blir av att ständigt ha ljud omkring oss, och att naturens ljud är som ett botemedel mot den stressen. Det här blir en total återställning, säger Josefine Nordgren.

En trend med framtid

Projektet The Map of Quietude, som genomförs i samarbete med 23 skånska kommuner, är tänkt att leva vidare. Kanske blir det en fortsättning även för Stay Quiet. Intresset är så stort att Visit Skåne redan funderar på en uppföljning och kanske en permanent variant för fler besökare.

– Vi ser ett genuint behov av lugn och natur, särskilt hos människor i stora städer i Tyskland och Danmark, de två länder som vi främst marknadsför oss i. Tystnaden är uppskattad.

Ansökan till första omgången stänger nu på söndag via Visit Skånes instagram.

Supersatsningen under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

Supersatsningen under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

Coronapandemins första år och runt om i landet tvingas hotell slå igen. Men Hotel Kung Carl går i rakt motsatt riktning. Här är historien om den vågade investeringen som skapade tillväxt.