Det är full fart på Dragsö Camping & Stugby i Karlskrona när vd David Berg pausar sina vanliga jobbrutiner för ett samtal med Besöksliv. Två julbord pågår parallellt i olika lokaler och båda är fullbokade.
– Nu, i mitten av november, har vi ungefär tusen bord bokade så vi är väldigt nöjda – inte minst med tanke på att vi är en liten campingrestaurang, säger han.
Och det är inte bara julbordet som fått människor att komma hit under det gångna året.
– Det stora lyftet skedde vecka 44 under sportlovet, då vi för femte året hade Halloween. Bara under den veckan hade vi 10 000 besökare och sålde 7 000 aktiviteter. Bland annat hade vi en spökrunda runt ön med vampyrer, dödgrävare, zombies och häxor. Vi hade 12 skådisar anställda under hela höstlovet, minns han och tillägger att siffrorna talar sitt tydliga språk.
– Förra året hade vi 2 450 gästnätter och i år var det 3 117.
På campingen finns 20 motorbåtar att hyra, vilket innebär att fiskarna är ett återkommande inslag. Även en dag som idag, när termometern visar minus sjö, är de ute på sjön. Konferensgästerna bidrar också till den förlängda säsongen.
– Även om konferens inte är lika stort som de events vi pratat om ger även det gäster under vinterhalvåret. Det gör att vi kan behålla personal hela året, vi har i nuläget 11 helårsanställda.
Konferenstrender för 2026
David Berg ser lite nya trender inom konferens, bland annat att gästerna gärna vill göra aktiviteter tillsammans.
– Idag åker du aldrig till en plats bara för att bo utan du vill göra någonting också. Men det är ingenting nytt för oss, aktiviteter har vi jobbat med i över 20 år, säger han och fortsätter:
– En annan trend är att våra gäster bokar tidigare, varje gång vi öppnar ett nytt kalenderår ökar antalet bokningar. Det är en stor trygghet. Då vet vi att säsongen blir bra och att vi kan ta in den personal som behövs.
Familjeföretag sedan 1980
David Berg har varit på campingen på heltid sedan 2017, men familjen har varit på plats betydligt längre än så. 1980 tog hans farmor och farfar över innan det var föräldrarnas tur. Nu är det David och hans bror Andreas som greppat stafettpinne.
– Att det är ett familjeföretag som varit här länge tror jag gästerna märker. Vi lägger ner hela vår själ i verksamheten i och med att vi förknippas så tydligt till platsen. Nu jobbar min äldsta son här också.
När jul- och nyårsyran lagt sig går verksamheten in i en lugnare period. Nästa stora event är sportlovet och, framför allt, påsken. Och campare kommer både tidigare och senare på året än förr.
– Det är jättekul. Folk lägger så mycket pengar på sina husvagnar och husbilar och då vill de förstås använda dem så länge som möjligt också.
Dina tankar inför 2026, finns det utmaningar?
– Folk spenderar inte lika mýcket pengar som tidigare och det märks att vi är i lågkonjunktur. Sedan har vi såklart vädret. Alla campingar påverkas mycket av det. Blir det en kall vår tappar vi massor och likadant om det är blåsigt och kyligt i juni–juli. Men jag är positiv inför 2026 och vi kommer fortsätta förlänga säsongen, precis som i år, avslutar David Berg på Dragsö Camping & Stugby