Annons

”Alla kommer ha kul på Oceana”

zoom Johan Björkman
Johan Björkman
Det är drygt två år kvar till Lisebergs nya vattenvärld Oceana slår upp portarna och än så länge består själva bygget bara av en bottenplatta och några spökväggar. Men Oceanas nytillträdde general manager Johan Björkman är taggad och har dessutom god vattenvana.
Annons

När anrika Liseberg fyller 100 år firas det rejält och i samband med jubileet nästa år öppnar parken sitt nya hotell Kuriosa. Men firandet fortsätter även in i 2024, med att jubileumsprojektet Oceana blir klart. Med den nya vattenparken och hotellet ändrar nöjesparken karaktär till att bli en året -runt- destination som lovar leverera unika upplevelser för alla besökare. Johan Björkman är nytillträdd general manager för Oceana sedan 10 januari i år.

Hur känns det?

–Det är en härlig utmaning där jag behöver uppnå min fulla potential för att kunna leverera enligt uppdraget och göra alla gäster nöjda.

Ni är i byggfasen av parken, vad innebär jobbet just nu?

–Nu gäller det att kvalitetssäkra och ställa rätt verksamhetskrav, så att till exempel flöden och kapaciteter blir optimala och ha koll på sådant som kanske inte byggarna tänker på. Jag fokuserar främst på verksamhetsfrågor. Att bygga organisationen och verksamheten från grunden är en tuff utmaning, men det finns ju mycket stöd och erfarenhet inom det stora Liseberg.

Hur långt har ni kommit i bygget?

–I dag finns bottenplatta och några spökväggar. Vi räknar med tätt hus till årsskiftet 22-23.

Du har inte jobbat på Liseberg tidigare, vad har du för relation till parken?

Det finns tre stora turistdrakar inom Sverige: Liseberg, Parks and Resorts och SkiStar, samt en del mellanstora och väldigt många mindre turistföretag, Att få jobba på en av de största är ett drömuppdrag. Att dessutom få vara med att påverka och bygga upp ”det nya Liseberg” med tre stora affärsområden och skapa en året- runt resort-anläggning känns otroligt inspirerande.

…och hur är det med vattenvanan?

–Jag kommer från Kokpunkten i Västerås, där jag varit med som vd sedan 2013 och byggt upp och lett verksamheten. Men det var första jobbet inom vattenvärlden då det inte finns så många kommersiella inomhus-äventyrsbad i Sverige. Det var en riktigt spännande resa att vara med och bygga upp och etablera Kokpunkten till vad det är i dag, med 150-200 000 besökare per år.

Vad kommer Oceanas besökare få uppleva?

–En fyra till fem timmars blöt upplevelse som de aldrig glömmer, med unika (som vi är ensamma om i Norden), långa och häftiga ”rutchar”. Det kommer finnas mycket att göra, utforska och uppleva. Med den helheten och variationen kommer alla ha kul Oceana.

Och hur kommer Oceana att förändra besökarnas upplevelse av Liseberg?

–Största förändringen blir ju att Liseberg blir en året- runt-destination, med hotell, vattenvärld och nöjespark. Det innebär stora möjligheter för Liseberg att växa och skapa nya häftiga paket och upplevelser.

Fram till Oceana öppnar, vad ser du som de främsta utmaningarna?

– Att få till helheten inom Liseberg. Resortkänslan ska vara påtaglig mellan parken, hotellet och vattenvärlden. Vi vill att gästen ska uppleva att Liseberg är ett gemensamt och sömlöst företag, oavsett vilka biljetter eller paket som gästen köpt.

 Vilka av dina tidigare lärdomar drar du mest nytta av i dag?

–Att en respekt och ödmjukhet införa stora ”sällanprojekt” inte kan överdrivas. Det är svårt att göra rätt från början men det är dyrt att rätta till i efterhand. Det är viktigt att tänka efter i förväg och låta det få ta tid.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...