Annons

”Branschen är i ett nytt spännande läge”

zoom Michael Schüller, med lång erfarenhet från affärsresebyråvärlden, axlar rollen som vd för Svenska Möten.  FOTO: Colourbox/Pressbild
Michael Schüller, med lång erfarenhet från affärsresebyråvärlden, axlar rollen som vd för Svenska Möten. FOTO: Colourbox/Pressbild
KARRIÄR. Digitala möten och nya mötesformer har haft en snabb utveckling sedan pandemins utbrott. Nu står mötesbranschen inför en omfattande strukturomvandling. Michael Schüller ska leda det arbetet för Svenska Mötens del.
Annons

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

– Mycket bra, jag ser verkligen fram emot att få vara med och leda Svenska Möten in i framtiden.

Vad fick dig att tacka ja?

– Jag ville ha det här jobbet eftersom jag verkligen tror på kraften i möten. Möten är själva motorn i företag och organisationer verksamhet. Det är möten som driver utvecklingen framåt. Nu är vi trötta på digitala möten som oftast inte ger önskad effekt. Nu vill vi träffas fysiskt igen. Samtidigt har vi förstått vilka fördelar som kan finnas med digitala möten. Branschen är i ett nytt spännande läge där vi kommer att kombinera och integrera digitala lösningar med fysiska möten. I en sådan tid kan jag inte tänka mig något mera spännande än att vara med och leda Svenska Möten.

Vad blir viktigast i ditt uppdrag?

– Det är att inte bara leda återhämtningen post-Covid utan att ta oss tillbaka till Framtiden där vi fortsätter att stärka vår position och tar tillvara på alla möjligheter som ges utifrån förutsättningarna på den nya mötesarenan.

Vad ser du mest fram emot, vad ska bli roligast?

– Att träffa och lära känna alla medarbetare, medlemmar och kunder. Och att kavla upp ärmarna och göra skillnad framåt.

När insåg du att du ville jobba i mötes-branschen?

– Det gjorde jag för länge sedan när jag tog mitt första jobb som nattportier på Grand Hotel i Lund, som faktiskt är medlemmar i Svenska Möten idag.

Vad för typ av ledare är du?

– Som ledare arbetar jag med att skapa ett stort engagemang på alla plan i organisationen. Jag skapar engagemang genom att formulera en tydlig vision, tydliga mål, och därefter löpande kommunicera vårt nuläge och hur vi tar oss mot målet. I detta arbete är jag noga med att förklara hur olika funktioner och roller är beroende av varandra och hur vi tillsammans på olika sätt bidrar till målet. I mitt ledarskap tar jag ett stort ansvar, men är också noga med att prata om medarbetarskap och förtydliga hur var och en bär ett ansvar i sin roll och bidrar till helheten.

Vad har du för mål och ambitioner med Svenska Möten?

– Här får jag nog återkomma lite längre fram när jag satt mig in i verksamhetens alla delar, men jag kan redan nu säga att vi ska komma tillbaka efter pandemin ännu starkare än vi var tidigare. Vi ska Sveriges bästa partner för hållbara möten.

På vilket sätt påverkar pandemin verksamheten?

– Vi har som alla andra inom besöksnäringen och mötesbranschen blivit oerhört hårt drabbade av pandemin. Vi har kraftigt fått dra ner våra kostnader och säga upp och permittera duktiga och kompetenta medarbetare. Det är tack vare en välbalanserad portfölj med kunder som har fortsatt genomföra små möten genom hela pandemin, fokuserade medarbetare, kreativa initiativ och lojala medlemmar, som vi lyckas rida ut stormen och stå rustade för att möta framtiden.

Du har lång erfarenhet av arbete inom affärsresebranschen, berätta vad är det du har gjort?

– Jag har gjort det mesta och har en lång och bred bakgrund från att ha arbetat i operativa och kommersiella roller både i Sverige och utomlands. Erfarenheterna som President EMEA Meetings & Events på American Express, lade grunden till att jag sedan axlade vd-rollen på Egencia Sverige under deras digital transformation.

Vilka erfarenheter tar du med dig från dina tidigare uppdrag?

– Att inte underskatta förändringsarbetet och att allt är möjligt om det finns engagemang och att allting är väl förankrat i alla led i verksamheten.

Hur ska du få med dig personalen?

– Genom att skapa engagemang och delaktighet genom en tydlig vision och tydliga mål.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...