Annons

Hon återvänder för att locka fler till branschen

zoom ”Introduktion är otroligt viktigt”, säger Carina Eriksson, hotelldirektör på Scandic Västerås. Foto: Pressbild
”Introduktion är otroligt viktigt”, säger Carina Eriksson, hotelldirektör på Scandic Västerås. Foto: Pressbild
KARRIÄR. Efter några år inom retail går Carina Eriksson tillbaka till branschen i rollen som hotelldirektör på Scandic Västerås, där hon rivstartar med att rekrytera ett stort antal tjänster.
Annons

Carina Eriksson är en välkänd profil inom besöksnäringen i Västerås, inte minst från sina år som hotellchef på Steam Hotel. Nu kommer hon närmast från rollen som Customer Service Manager på Haglöfs och tillträder tjänsten som hotelldirektör för Scandic Västerås.

Vad lockade dig tillbaka till hotellbranschen?

– Jag har vuxit upp inom hotellbranschen och när möjligheten att återvända uppdagades var det solklart att komma tillbaka. Speciellt med den energi som finns i och med uppstartresan efter pandemin. För mig blev det extra lockande att vara med och skapa vår framtida organisation och framtidens hotellupplevelse på Scandic Västerås, säger Carina Eriksson.

Ditt första uppdrag blir att rekrytera ett stort antal tjänster inför sommarsäsongen. Många har svårt att hitta personal just nu, vad är nyckeln till att lyckas?

– Att blanda medarbetare med mycket rutin och bred kompetens med nya, drivna som kommer in i branschen som vi sedan lär upp på plats. De får träna i direktsändning som vi brukar säga. Branschen har under pandemin tappat många kompetenta medarbetare och vi behöver nu hjälpas åt mellan branschkollegor, det lokala näringslivet och kommunen för att attrahera framtidens medarbetare.

Hur bygger man ett bra team och får engagerade medarbetare?

– Genom att skapa delaktighet och vara tydlig och kommunikativ. Visar man förtroende och ger frihet att prova så kommer delaktigheten. När vi nu får in många nya medarbetare på hotellet så är introduktion otroligt viktigt. På Scandic har vi nyligen även lanserat en så kallad ’pre-boarding’. I denna får man lära känna Scandic under 15 minuter och när man börjar sitt första arbetspass, då kommer den mer matnyttiga, stora introduktionen. Med en bra uppstartsintroduktion blir medarbetarna trygga och startsträckan till att ha nya självgående medarbetare kortare.

Hur är du som ledare?

– Jag är positiv och kommunikativ som person. Jag är en ledare som tror på närvaro och att se alla medarbetare. Jag bollar gärna idéer och tankar med mina avdelningsledare och coachar när det behövs. Jag är som sagt uppvuxen inom branschen och jag älskar att hoppa in i driften, eftersom jag tycker det är viktigt att var en synlig ledare.

Vad tar du med dig från retail tillbaka till hotellvärlden?

– Ett större kommersiellt tänk och lite mer globalt perspektiv. Det globala perspektivet tror jag vi alla har fått lite mer av under pandemin. Man inser sin sårbarhet i att vara med i det globala samspelet och att det inte är något man kan ta för givet.

Vilka är de största förändringarna för besöksnäringen efter pandemin och hur kan man ta till vara på dem som ledare i branschen?

– Vi lägger enormt mycket kraft och energi nu på att rekrytera och utbilda våra framtida kollegor. Det positiva i det arbetet är att vi nu kan forma och bygga de team som vi vill återstarta branschen med. Sedan ska man inte sticka under stol med att pandemin har medfört att vi jobbar lite smartare och mer effektivt i driften, vilket i slutändan gynnar både gäster och medarbetare, säger Carina Eriksson.

Många spelare har kommit tillbaka

Många spelare har kommit tillbaka

Efter pandemin har de spelande gästerna hittat tillbaka till Vegas och antalet nya spelare har ökat markant. I år har ungefär 30 000 nya spelare registrerat sig hittills och störst är ökningen bland 18–30-åringarna...