Annons

”Hotell är inte ett jobb för mig – det är en livsstil”

zoom Josefine Gudmundson, ny vd för Comfort Hotel Göteborg.  Foto: Nordic Choice Hotels
Josefine Gudmundson, ny vd för Comfort Hotel Göteborg. Foto: Nordic Choice Hotels
PÅ NYTT JOBB. Hon började jobba i hotellbranschen som tonåring. Som 30-åring tar Josefine Gudmundson nu över som ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Göteborg på Skeppsbron i hemstaden.
Annons

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

– Tusen tack! Det känns fantastiskt roligt med en ny och spännande utmaning. Att det dessutom är i min älskade hemstad Göteborg gör saken ännu bättre.

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?

– Comfort Hotel Göteborg är verkligen ett unikt hotell, både för Comfort som kedja och för Göteborg som stad. Kombinationen av ett avslappnat och budgetsmart varumärke tillsammans med rooftop-baren TaKeT och restaurang OGBG skapar ett härligt och dynamiskt hotell. Plus det starka teamet på plats. Omöjligt att tacka nej till en sån möjlighet!

Vad betyder jobbet för dig?

– Jag har spenderat halva mitt liv i branschen, en bransch som jag verkligen brinner för. Hotell är inte ett jobb för mig; det är en livsstil. Hotellets storlek och omfattning innebär ett stort steg och jag är tacksam över att få chansen att utveckla mig själv, mina kollegor och hotellet.

Vad blir viktigast i ditt uppdrag?

– Att varje dag skapa de bästa förutsättningarna för mina medarbetare att glänsa. Det, och att bygga relationer i Göteborg, kommer att vara hjärtat i det jag gör framåt.

Vad ser du mest fram emot, vad ska bli roligast?

– Att tillsammans med mina kollegor stärka hotellets position ytterligare och att återigen bygga upp en självklar mötesplats för såväl tillresta gäster som för göteborgare. Det ska bli väldigt roligt att sätta mig in i Comfort som varumärke och att tillsammans med övriga branschkollegor skapa reseanledningar och locka besökare tillbaka till Göteborg.

Kommer pandemin att utgöra en extra stor utmaning?

– Absolut, ingen kan undgå att vår bransch är inne i en väldigt tuff period där storstäderna drabbats extra hårt. Jag är dock övertygad om att det snart vänder och då kommer det finnas ett stort behov att att resa och mötas fysiskt.

Vad har du för mål och ambitioner för Comfort Hotel Göteborg?

– Comfort Hotel Göteborg har hittills haft två starka ledare som tillsammans med teamet gjort ett fantastiskt jobb i att sätta hotellet, OGBG och TaKeT på kartan i Göteborg. Min ambition är att fortsätta resan vidare och ta oss tillbaka ännu starkare. Vi har alla förutsättningar att utveckla och stärka våra koncept ytterligare och bli förstahandsval för affärsresenären, privatresenären och inte minst för oss göteborgare.

När insåg du att du ville jobba i hotellnäringen? 

– Jag är född in i branschen och hade mitt eget låtsashotell redan som liten. Jag har alltid vetat att jag skulle hamna i hotellbranschen och när jag var 16 år fick jag äntligen börja sommarjobba i receptionen på Mornington Hotel Göteborg, nuvarande Bellora. 2008 började jag i Nordic Choice Hotels då jag fick mitt första riktiga jobb på Clarion Collection Hotel Odin.

Vilken typ av ledare är du?

– Många som jag har jobbat med skulle nog säga att jag är en nyfiken, närvarande och prestigelös ledare. Jag jobbar hårt för att se och inkludera alla mina medarbetare och vill vara tydlig med våra gemensamma mål och vart vi är på väg. Just därför blir nog ingen förvånad om de möter mig när jag rycker lakan eller står i receptionen och checkar in. Ja, även när jag läser mailen så gör jag det gärna i lobbyn, för att vara en del av pulsen.

Hur ska du få med dig personalen?

– Jag kommer lyssna och lära. De kan hotellet bäst och de är proffs på sina områden. Jag strävar alltid efter att skapa en laganda och en transparens i teamet. Det gör det enklare och smidigare att arbeta tillsammans, även när det går snabbt i svängarna. Men framför allt vill jag bidra till att vi har kul på jobbet. Hög medarbetarnöjdhet är ett av de främsta målen jag arbetar mot.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...