Annons

”Jag älskar att jobba med hotell”

zoom
KARRIÄR. Hotel Diplomat rekryterar Charlotta Olsson som ny vd, vilket innebär att hon även kommer ansvara för systerhotellet Villa Dagmar. Hon tror på att få gästerna att trivas med kvalitativ och personlig service och att hotell kan ha en levande funktion som mötesplats.
Annons

Grattis till ditt nya jobb!

– Tack det känns jätteroligt, jag älskar att jobba med hotell. Jag har varit i en annan bransch under ett antal år nu. Innan dess var jag på Radisson Collection Strand Hotel. Jag har ser fram emot att komma tillbaka till besöksnäringen.

 Berätta om din roll som VD för två stora Stockholmshotell, hur är det?

 – Jag har bara jobbat någon vecka så hittills jag har mest fokuserat på att lära känna mina medarbetare men vad hotellen har gemensamt är att de är privatägda och det sätter sin prägel. De erbjuder personlig service och många av våra gäster syns på båda hotellen vilket vi som jobbar här tycker är jätteroligt.

Villa Dagmar är ju ett relativt nytt tillskott till Stockholms hotell, vilken funktion har det i utbudet?

– Det är ett fantastiskt fint hotell, men för många kanske inte just hotellverksamheten är det man förknippar med Villa Dagmar. Jag tror att för stockholmarna är det också uppskattat som en livfull och vacker mötesplats med en mängd olika funktioner. Man kan komma förbi för en frukost eller för att köpa något i vår butik Gazebo exempelvis.

Hur jobbar ni med rekryteringen till både Hotel Diplomat och Villa Dagmar?

– Den fortsätter hela tiden, naturligtvis är det en utmaning för oss precis som för alla andra aktörer i besöksnäringen.

Kan ni sno personal från andra branscher?

– Ja, absolut. Jag kommer närmast från en roll som Europachef för Fitess24seven och där rekryterade vi medarbetare från hotell- och restaurangbranschen hela tiden så det borde kunna fungera åt båda håll. Det som är viktigt för oss när vi rekryterar är att man har rätt egenskaper, värme och engagemang.

 Hur ser du på att driva hotell i en tid av ekonomisk oro?

– Just nu har vi inte märkt av något hos våra gäster men självklart måste vi planera och se över våra kostnader för framtiden. Vi måste lägga våra resurser på rätt ställen och fortsätta leverera med mycket hög service. Vem vet, det är ju inte bara vår bransch som drabbas så kanske kan det till och med leda till att det blir lättare för oss att hitta personal.

Du har över femton års erfarenhet från besöksnäringen, vad är de största förändringarna i gästbeteendet sedan du började?

– Det beror på gästgruppen såklart. Generellt värdesätter gästerna fortfarande personlig service men det ska vara lättare att göra saker själv. Från hur man checkar in till hur man kommunicerar, allt sker mer digitalt och man förväntar sig att få snabba svar exempelvis via en chattfunktion snarare än att ringa ner till receptionen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...