Grattis till den nya tjÀnsten! Du arbetade pÄ HÎtel Reisen mellan 2006 och 2015 som Hotel manager. Vad fick dig att ÄtervÀnda?
â Enda skĂ€let till att jag slutade var att jag blev erbjuden att starta ett hotell frĂ„n grunden. Nu vill jag ta mig an ett anrikt hotell som genomfört en transformation vad gĂ€ller renovering och gĂ„tt med i Hyatt för att locka fler internationella gĂ€ster. Jag vill vara med att genomföra den strategiska planen och sĂ€tta varumĂ€rket pĂ„ kartan igen, som ett absolut topphotell i Stockholm.
Förra Ă„ret vann teamet pĂ„ Skeppsbron Hyatts eget pris âför bĂ€sta kommersiella teamâ. Hur ska du lyfta ett sĂ„dant team ytterligare?
â Alla Ă€r jĂ€ttestolta över att ha vunnit â men man behöver hela tiden utvecklas. Jag vill att vi ska vinna kommande Ă„r ocksĂ„! Jag vill till exempel fĂ„ in ett kommersiellt tĂ€nk pĂ„ alla avdelningar, med mĂ„let att göra gĂ€sten 100 procent nöjd. Jag kommer in med nya ögon.
Vad Àr ditt första fokus?
â Jag har precis börjat sĂ„ nu koncentrerar jag mig pĂ„ att lĂ€ra kĂ€nna alla och höra vad som funkar och vad som behöver förbĂ€ttras.
Sedan du lÀmnade har ni bland annat blivit en del av The Unbound Collection by Hyatt. Vad Àr största skillnaden mellan HÎtel Reisen dÄ och nu, skulle du sÀga?
â Att vi jobbar sĂ„ mycket internationellt. Jag har daglig kontakt med internationella kolleger. Det handlar om att lĂ€ra kĂ€nna varandra inom kedjan och se hur vĂ„rt samarbete kan utvecklas. Har de kanske inspel pĂ„ hur vi kan sĂ€tta hotellet pĂ„ kartan Ă€ven lokalt? NĂ€r jag flyttade till Stockholm för mĂ„nga Ă„r sedan pratades det om Reisen. Jag vill ta tillbaka det!
Hur ser den lokala gÀsten ut?
â FrĂ€mst besöker den lokala gĂ€sten restaurangen och baren. MĂ„nga lokala gĂ€sterna kommer frĂ„n företag runt omkring. De bor och Ă€ter lunch hĂ€r â och det samarbetet vill vi stĂ€rka.
Nu senast har du varit kommersiell direktör pÄ Bank Hotel, Berns och Avalon hos Stureplansgruppen. Hur ska du anvÀnda de erfarenheterna?
â Framför allt inom det kommersiella och strategiska tĂ€nkandet, hur vi bygger upp hotellet till en internationell nivĂ„.
Ge nÄgot exempel pÄ vad det kan handla om?
â GĂ€llande produkten kan det vara att finslipa service Ă€n mer. Men det kan ocksĂ„ handla om prissĂ€ttning och synlighet. Det sker renoveringar omkring oss och vi ska ta alla möjligheter att synas! Reisen ska vara top of mind.
Var gĂ„r grĂ€nsen mellan âmycket trevligtâ och âlyxigtâ enligt dig?
â Det Ă€r nog den Ă€kta personligheten som avgör det. Vi fĂ„r feedback att vi Ă€r sĂ„ personliga. Det skulle jag sĂ€ga Ă€r lyx. En gĂ€st som bott hĂ€r tvĂ„ veckor sa idag att han stannar kvar hos oss Ă€ven sina Ă„terstĂ„ende tvĂ„ veckor i Stockholm tack vare personalen. Och vi har ju sĂ„ klart tagit reda pĂ„ vad just han uppskattar, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter berĂ€tta om HĂŽtel Reisen som genomgĂ„tt en stor make-over.
â Alla rum, badrum, restaurang, barer, spa, relax och gym â allt Ă€r renoverat. Hotellet har Ă€ven fĂ„tt en helt ny brand guide och koncept för ett femstjĂ€rnigt hotell.
Vad vill du bidra med?
â,Jag vill tydlig sĂ€tta visionen om vart vi ska och bygga kulturen. Hur det Ă€r att jobba hĂ€r och vilka vĂ€rderingar vi har â det Ă€r jĂ€tteviktigt. Vi ska ha ett lĂ„ngsiktigt perspektiv. Och det har vi pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt redan: Flera av de som jobbar hĂ€r Ă€r kvar sedan jag var hĂ€r för nĂ€stan 20 Ă„r sedan!
Och du sjÀlv; varför vill du vara kvar pÄ den hÀr arbetsplatsen?
â Jag har tagit jobbet för att stanna. Det hĂ€r Ă€r sĂ„ spĂ€nnande. Jag vill sĂ€tta en hĂ€rlig vision som alla Ă€r med pĂ„ och att vi bygger tillsammans. DĂ„ blir det hĂ€r en hĂ€rlig resa!
LĂ€s gĂ€rna om en annan karriĂ€rresa â Sofia Larsson har gĂ„tt frĂ„n Parken Zoo till Gröna Lund