Annons

”Jag kommer in med nya ögon”

zoom Desiré Kjellberg är tillbaka på Hotel Resen - nu som General Manager
Desiré Kjellberg är tillbaka på Hotel Resen - nu som General Manager
KARRIÄR. När Desiré Kjellberg gör comeback på Hôtel Reisen i Stockholm är det som General Manager. Hotellet är totalrenoverat och ingår i The Unbound Collection by Hyatt.
Annons

Grattis till den nya tjänsten! Du arbetade på Hôtel Reisen mellan 2006 och 2015 som Hotel manager. Vad fick dig att återvända?

– Enda skälet till att jag slutade var att jag blev erbjuden att starta ett hotell från grunden. Nu vill jag ta mig an ett anrikt hotell som genomfört en transformation vad gäller renovering och gått med i Hyatt för att locka fler internationella gäster. Jag vill vara med att genomföra den strategiska planen och sätta varumärket på kartan igen, som ett absolut topphotell i Stockholm.

Förra året vann teamet på Skeppsbron Hyatts eget pris “för bästa kommersiella team”. Hur ska du lyfta ett sådant team ytterligare?

– Alla är jättestolta över att ha vunnit – men man behöver hela tiden utvecklas. Jag vill att vi ska vinna kommande år också! Jag vill till exempel få in ett kommersiellt tänk på alla avdelningar, med målet att göra gästen 100 procent nöjd. Jag kommer in med nya ögon.

Vad är ditt första fokus?

– Jag har precis börjat så nu koncentrerar jag mig på att lära känna alla och höra vad som funkar och vad som behöver förbättras.

Sedan du lämnade har ni bland annat blivit en del av The Unbound Collection by Hyatt. Vad är största skillnaden mellan Hôtel Reisen då och nu, skulle du säga?

– Att vi jobbar så mycket internationellt. Jag har daglig kontakt med internationella kolleger. Det handlar om att lära känna varandra inom kedjan och se hur vårt samarbete kan utvecklas. Har de kanske inspel på hur vi kan sätta hotellet på kartan även lokalt? När jag flyttade till Stockholm för många år sedan pratades det om Reisen. Jag vill ta tillbaka det!

Hur ser den lokala gästen ut?

– Främst besöker den lokala gästen restaurangen och baren. Många lokala gästerna kommer från företag runt omkring. De bor och äter lunch här – och det samarbetet vill vi stärka.

Nu senast har du varit kommersiell direktör på Bank Hotel, Berns och Avalon hos Stureplansgruppen. Hur ska du använda de erfarenheterna?

– Framför allt inom det kommersiella och strategiska tänkandet, hur vi bygger upp hotellet till en internationell nivå.

Ge något exempel på vad det kan handla om?

– Gällande produkten kan det vara att finslipa service än mer. Men det kan också handla om prissättning och synlighet. Det sker renoveringar omkring oss och vi ska ta alla möjligheter att synas! Reisen ska vara top of mind.

Var går gränsen mellan “mycket trevligt” och “lyxigt” enligt dig?

– Det är nog den äkta personligheten som avgör det. Vi får feedback att vi är så personliga. Det skulle jag säga är lyx. En gäst som bott här två veckor sa idag att han stannar kvar hos oss även sina återstående två veckor i Stockholm tack vare personalen. Och vi har ju så klart tagit reda på vad just han uppskattar, säger hon och fortsätter berätta om Hôtel Reisen som genomgått en stor make-over.

– Alla rum, badrum, restaurang, barer, spa, relax och gym – allt är renoverat. Hotellet har även fått en helt ny brand guide och koncept för ett femstjärnigt hotell.

Vad vill du bidra med?

–,Jag vill tydlig sätta visionen om vart vi ska och bygga kulturen. Hur det är att jobba här och vilka värderingar vi har – det är jätteviktigt. Vi ska ha ett långsiktigt perspektiv. Och det har vi på många sätt redan: Flera av de som jobbar här är kvar sedan jag var här för nästan 20 år sedan!

Och du själv; varför vill du vara kvar på den här arbetsplatsen?

– Jag har tagit jobbet för att stanna. Det här är så spännande. Jag vill sätta en härlig vision som alla är med på och att vi bygger tillsammans. Då blir det här en härlig resa!

Läs gärna om en annan karriärresa – Sofia Larsson har gått från Parken Zoo till Gröna Lund