Grattis till det nya jobbet, berätta om varför det intresserade dig?
– Swedish Lapland Visitors Board är en fantastisk organisation med ett team som jobbar för att lyfta och utveckla besöksnäringen. Tjänsten som travel experience manager är ett drömjobb som kombinerar mina styrkor med det jag tycker är allra roligast att jobba med.
Hur har det varit hittills?
– Intensivt och kul! Under min första månad har jag redan hunnit träffa ett hundratal av våra företag och partners och fått en bra bild av nuläget och den positiva andan som råder.
Vad innefattar din roll?
– Min roll är delvis vårt nya projekt AHEAD för att skapa fler destinationshotell och möjliggöra samverkan mellan olika aktörer. Jag stärker också upp vårt Travel Trade team för att skapa mer internationella affärer för alla våra företag.
Vad finns det för utmaningar för er i nuläget?
– Transporter såsom flyg, tåg och kollektivtrafik för att ta sig till och inom länet på ett hållbart sätt. För Swedish Lapland är direktflyg en nyckel och den första linjen Zürich – Luleå startar 19 december med veckorotationer fram till 27 mars.
Och vad ser du fram emot att jobba med?
– Jag ser mest fram emot att hjälpa företag att utvecklas, samverka och göra bra affärer.
Vad är det med besöksnäringen som du tycker om?
– Besöksnäringen drivs av upplevelser en gäst har valt, oavsett om det är boende, måltider eller aktiviteter. Det är glädje, och vi har alla fina minnen av upplevelser som vi delar med oss av.