Annons

”Musik ska finnas med i allt vi gör”

zoom Victoria Larsson är ny Destination director för Hesselby slott,. Foto: Pernilla Ytterbring
Victoria Larsson är ny Destination director för Hesselby slott,. Foto: Pernilla Ytterbring
KARRIÄR. Efter många år i nöjesbranschen har Victoria Larsson sadlat om till Destination director för Hesselby slott, där hon vill att all verksamhet ska genomsyras av musik.
Annons

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

– Tack snälla! Det känns otroligt kul och spännande!

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?

– En fantastiskt spännande och rolig utmaning. Att få uppdraget att sätta Hesselby slott på kartan som Sveriges musikslott kändes spot on för mig.

När insåg du att du ville jobba i besöksnäringen?
– Det var väl när jag för ett år sedan fick tid att tänka lite på vad vill jag egentligen. Under mina 20 år i Wallmanskoncernen har jag jobbat med besöksnäringen på olika sätt men dragits mer och mer åt att vilja jobba inom hotell.

Vad fick dig att vilja avancera vidare från nöjesbranschen?

– Att få lära mig något nytt men ändå få möjlighet att jobba med att få ge upplevelser. Jag älskar att kunna bidra till att ge människor en guldkant i livet. Det känns bra i själen.

Hur är du som chef?

– Engagerad, inkluderande, stöttade, tydlig, god lyssnare som leder med hjärna och hjärta. Bra på att skapa en Vi-känsla i teamet. Vill leda på ett hållbart sätt. För mig är det viktigt att alla känner att de har befogenheter att ta egna beslut, mår bra och trivs.

Vad har du för mål och ambitioner med Hesselby Slott? 

– Jag vill se till så att konceptet musikslottet genomsyrar alla våra gästers upplevelser hos oss. Allt ifrån pianomusik på frukosten till jazztrios och konserter på borggården på sommaren. När människor möts hos oss ska musiken vara närvarande.

Det leder oss in på nästa fråga. Det sägs att du vill göra Hesselby till Sveriges musikslott, hur ska det gå till?

–  I allt vi erbjuder vare sig det är en slottsweekend, After Work eller konferens så ska livemusiken vara närvarande. Vi kommer ha dinnershows i Orangeriets restaurang, jazztrio på borggården på sommarhalvåret och musicweekends ett par gånger om året, Coctailhour och After Work i Orangeriet, ja det kommer hända mycket med musikanknytning. Jag vill även att våra grannar ska känna att hit kommer de för att koppla av och uppleva musik, och att hotellet blir en samlingsplats för musiker, producenter, låtskrivare och kulturtörstande människor. Så välkomna hit och ha era möten!

Du har arbetat i underhållningsindustrin i 26 år, bland annat för Wallmans group, berätta vilka lärdomar tar du med dig därifrån in i din nya roll?

–  Att ha koll på ALLA delar, och att alltid ha örat mot marken. Jag vill känna och se hur gästerna upplever det för att se vad som kan göras bättre. Atmosfären måste vara perfekt, rätt musik i högtalarna, maten, bemötandet och att servicen kännas välkomnande. Hasse Wallman, grundaren av Wallmans Group, var alltid ute på sina restauranger i Stockholm minst en gång i veckan och pratade med gästerna för att få deras syn på upplevelsen. Det gör jag också, jag vill kunna känna i magen att det är bra. Jag kan sälja in en vision men sen måste man på plats leverera över det, över gästens förväntan. En likhet mellan hotellindustrin och nöjesindustrin är att här och nu är det enda vi har. Vi måste alltid vara på topp man får sällan en andra chans.

Hur ska du få med dig personalen?

– För mig är det viktigt att vi har en gemensam vision och att vi alla går åt samma håll samt att mina medarbetare känner sig delaktiga och involverade. Jag hoppas och tror att det skapar ett ömsesidigt förtroende. Vi gör denna resa tillsammans och vi ska ha kul på vägen!

Står Hesselby slott inför några större förändringar?

– Jag skulle nog säga att vi kommer att integrera livemusiken mycket mer i allt vi erbjuder samt få Slottet mer levande och öppet för alla.

Vilket tips skulle du ge till en ung person som vill göra det du gör i framtiden?

– Var ödmjuk och snäll, ha respekt mot alla och ha alltid örat mot marken. Alla behövs och är lika viktiga, ensam gör du inte succé.

 

 

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...