Annons

”Storklinten är mitt happy place”

zoom Tommy Eliasson Winter, vd Storklinten. Foto: Mats Engfors
Tommy Eliasson Winter, vd Storklinten. Foto: Mats Engfors
KARRIÄR. För Tommy Eliasson Winter är det de mjuka värdena som gäller i rollen som ny vd för Storklinten. När det gäller gästbemötande sneglar han gärna på Nordamerika.
Annons

Han är alpin skidåkare i grunden och blev chef på Svenska Skidförbundet efter att ha avslutat sin Skicrosskarriär 2010. Sedan november i fjol är Tommy Eliasson Winter vd för Storklinten.

Hur kom det sig att du tackade ja till det här uppdraget?

– Jag hade sagt upp mig efter OS i fjol och hade egentligen inga tankar om vad jag ville göra härnäst när de ringde från Storklinten och frågade om jag ville ha jobbet. Det är min forna hemmaplan Boden och det var mitt happy place när jag var barn så jag svarade ja direkt, säger Tommy Eliasson Winter.

Vilka erfarenheter tar du med dig från skidkarriären?

– Jag vet vad man söker och vad man inte söker som skidturist eftersom jag checkat ut och in på varenda anläggning i världen i stort sett. Skidåkning är egentligen rätt krångligt, man har mycket utrustning, det är tungt, kallt och blött och då måste man förenkla för gästen. Till exempel genom att ha stora entréer, möjlighet att torka blöta kläder och sådana praktiska saker, säger han och fortsätter:

– Men det jag framför allt tar med mig är värdskapet, att se kundens alla behov. Det särskiljer sig på olika platser i världen och där sneglar jag gärna på Nordamerika. De är suveräna på att lösa vanliga problem och bemötandet är fantastiskt. I Sverige är vi ofta duktiga på de hårda värdena, maskiner och utrustning, men fokus behöver ligga lika mycket på de mjuka värdena som bemötande och kundservice.

Hur ser du på framtiden för Storklinten?

– Vi har stor möjlighet att få turismen att snurra året runt här. Vi är inte bara säsongsbetonade häruppe utan har en aktiv livsstil sommar som vinter. Det skiljer oss från fjällvärlden. Vi har mycket skog och natur och många naturturister. Den delen kommer vi att utveckla vidare. Storklinten är den anläggning som öppna för försäsong, bland de tidigaste i Sverige. Hit kommer en stor del av världens alla skidlandslag för att träna. Vi drar igång redan i oktober och vi har även vårsäsong i april, maj, vilket självklart är en stor fördel för oss.

Vilka utmaningar ser du framöver?

– En annalkande lågkonjunktur kan påverka takten på tillväxten. Om fastighetsbranschen sänker tempot så behöver vi vara med och takta tillväxten på våra olika verksamhetsslag. Vi får helt enkelt anpassa tempot på utvecklingen. Vi vill till exempel bygga ut skidbackarna eftersom det är en stor del av vår kärnprodukt och kommer behöva utvecklas snart.

Tror du att trenden med hemester kommer att hålla i sig?

– Ja, jag tycker man kan se att den trenden håller i sig efter pandemin. Vi har fler svenska gäster och många kommer troligen att välja att stanna hemma nu när svenska kronan är svag och flygpriserna höga, säger Tommy Eliasson Winter och fortsätter:

– Pandemin gjorde att många upptäckte hur mycket fantastiskt det finns att upptäcka i vår närhet. Själv ser jag mycket fram emot vårsäsongen. Jag älskar vårvintern när sommaren möter vintern. Det är en fantastisk tid. Först åker man skidor och sen kan man sitta och sola i shorts och t-shirts. Då mår själen gott.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...