Annons

”Vi måste lyssna på företagen”

zoom Teres Gärdin , ny vd för Jämtland Härjedalen Turism. Foto:JHT/Sandra Lee Pettersson
Teres Gärdin , ny vd för Jämtland Härjedalen Turism. Foto:JHT/Sandra Lee Pettersson
PÅ NYTT JOBB. Mitt i pandemin lämnade Teres Gärdin Visita för att ta över som ny vd för Jämtland Härjedalen Turism. Nu ser hon fram emot att sprida ut turismen och hitta nya former för kompetensutveckling.
Annons

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?

– Jag hade jobbat som regionchef på Visita i tio år och kände att det var dags att göra något annat. Jag ville fortsätta verka inom besöksnäringen, få möjlighet att utvecklas och gärna ha en ledande roll. När den här möjligheten dök upp kändes den klippt och skuren för mig.

Du tillträdde den 1 februari – hur har första tiden varit?

– Det har så klart varit en speciell tid, men pandemin har gett mig möjligheten att verkligen lära känna arbetsplatsen och mina kollegor. Det har också varit en tid för inventering av verksamheten, att backa tillbaka och fundera på hur vi ska ta oss framåt.

Vad har du tagit med dig från åren på Visita?

– Att alltid ha örat mot marken. JHT ägs av destinationsbolagen, regionen och kommunerna, men vi måste verka i verkligheten, lyssna på företagen och se till att de får de bästa förutsättningarna.

Vilken är JHT:s största utmaning framöver?

– Vid sidan av pandemin är den största utmaningen att hitta sätt att jobba hållbart tillsammans med alla andra aktörer i regionen. Det är otroligt många som vill uppleva vår region och det senaste året har vi haft många förstagångsbesökare. Det är ett angenämt bekymmer, men vi behöver visa upp en bredare bild av besöksnäringen och lyfta andra platser än de mest populära. Vi måste också sprida besökarna över tid så att inte alla åker till samma ställen vid samma tidpunkt.

– Att erbjuda ett bredare urval av boende är också ett sätt att sprida turismen. Husvagns- och husbilsturismen har fått ett väldigt uppsving och jag tror att en nyckel är att fler börjar erbjuda ställplatser så att fler kan komma med eget boende. Våra resemönster kommer att ändras efter pandemin, och då måste aktörerna också förändra sig.

Hur ser du på kompetensförsörjningsproblematiken efter pandemin?

– Besöksnäringen har varit en bransch som har skrikit efter kompetens, men efter pandemin kommer de som kan anställa bli mer kräsna och då är det raderna på cv:t som avgör vem som får jobb och inte. Inom JHT driver vi projektet Morgondagens medarbetare, som handlar om att få en djupare förståelse för rekryteringsbehoven, vilken typ av kompetens som kommer att efterfrågas och nya former för kompetensutveckling.