Annons

”2019 var kanske toppåret för hotellen”

zoom En av hotellens största utmaningar är att hänga med i utvecklingen,<br />
 säger Anders Johansson från Hospitality Visions.  Foto: Pressbild/Colourbox
En av hotellens största utmaningar är att hänga med i utvecklingen,
säger Anders Johansson från Hospitality Visions.
Foto: Pressbild/Colourbox
NYHETER. Fler hotell började förstå att data om gästerna är deras viktigaste tillgång, miljömärkningar blev viktigare, och fler bokningar försöktes styras direkt till hotellen. Det är några av trenderna Besökslivs bloggare Anders Johansson identifierar när han summerar hotellåret 2019.
Annons

Året går mot sitt slut, hur skulle du summera det svenska hotellåret 2019, Anders Johansson, från Hospitality Visions, bloggare på Besöksliv.

– Det har varit ett bra år för hotellen. Den svaga svenska kronan gjorde att många svenskar semestrade på hemmaplan och Sverige attraherade något fler utländska besökare. Hotellen har haft en uppgång under många år och kanske är 2019 toppåret.

Vilka är de största hotelltrenderna i Sverige just nu och har varit under 2019?

– De hotell som ligger i framkant har börjat förstå att deras data om gäster och sin verksamhet är hotellets värdefullaste tillgång. Vi är i början av att hotellen börjar fatta beslut på faktaunderlag istället för bara på känsla. En annan trend är att hotellen försöker styra mer bokningar direkt till hotellet. Miljömärkning är ingen ny trend, men den har definitivt blivit viktigare efter all uppmärksamhet kring klimatförändringarna.

Konjunkturen bromsar in, hur kommer detta att påverka den svenska hotellbranschen under 2020?

– Prognosen för RevPAR i USA för 2020 har dragits ner rejält och det är nu officiellt nedgång i hotellkonjunkturen. Sverige ligger en bit efter i hotellkonjunkturcykeln men vi kommer sannolikt att märka en nedgång under året. Delvis beror detta också på att fler nya hotell öppnar samtidigt som efterfrågan avmattas.

Hur kan man som hotell förbereda sig för en inbromsning?

– Hotellen måste bli ännu duktigare på att få alla som arbetar med intäkterna att bli ett team. Idag arbetar marknad, sälj och revenue för mycket för sig själva utan att se helheten. I en inbromsning blir det viktigare att samarbeta mellan alla olika kompetenser för att lyckas parera en nedgång.

Hotel Market Seminars, som du är en av initiativtagarna till, äger rum början av januari – vad blir temat på 2020 års upplaga?

– Det övergripande temat handlar om framtiden och utmaningarna för hotellets kommersiella team. Vi tar ett helhetsgrepp genom att tala om marknadsföring, sälj och revenue management både utifrån ett ledningsperspektiv och utifrån varje område. Talare med olika perspektiv från olika delar av världen. Deltagarna kommer att få inspiration som räcker för hela 2020.

Vilka blir de viktigaste frågorna för den svenska hotellnäringen 2020?

– Den absolut viktigaste frågan handlar om framtiden. Hur ska Sverige vara som turistland, vilka vill vi ska besöka Sverige och hur lockar vi hit dem? Branschen måste blicka framåt och ta fram en vision för hur besöksnäringen ska se ut i framtiden samt en strategi för hur vi ska ta oss tid. Jag önskar att hotellen lyfter blicken och planerar för framtiden särskilt som klimatdiskussionerna kan leda till att det blir svårare att turista i framtiden. Branschen måste ta ansvar för sin egen utveckling.

Och de största utmaningarna?

– Den största utmaningen för många hotell är att hänga med i omvärldens förändringar, som kravet från gästerna om modernare teknologi samt att hotellen själva digitaliserar sina interna processer. Bokningskanalerna har varit det stora samtalsämnet under 10-talet. Under nästa decennium kommer den nya mobilteknologin 5G att totalt förändra hur vi lever och arbetar. Allt kommer att vara uppkopplat och jag tror att 5G kommer att påverka mer än artificiell intelligens. Det blir en utmaning för hotellen att lära sig att använda ny teknologi.

Vad ser du mest fram emot i branschen 2020? 

– Personligen ser jag fram emot presentationen av besöksnäringens strategi för 2030, ett antal konferenser inom revenue management i Europa och USA samt att träffa ännu fler intressanta personer som arbetar i branschen över hela världen.