Annons

9 000 hotell och restauranger kan försvinna

zoom Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
NYHETER. Medianföretaget inom hotell- och restaurangbranschen kan hålla sig flytande i högst två månader utan kapitaltillskott eller ytterligare stödåtgärder. 9 000 företag riskerar att försvinna. Det visar en ny rapport.
Annons

Enligt en rapport analysföretaget HUI har gjort på uppdrag av Visita för att undersöka hur länge företagen i besöksnäringen (hotell och restauranger) kan klara sig ekonomiskt under rådande omständigheter med coronakris, rör det sig om max ett par månader.

I en lågmarginalbransch som besöksnäringen där företagen drabbas av så stora intäktsbortfall som under coronakrisen får de svårt att betala fasta kostnader som hyra och personal.

”Utifrån de omsättningstapp vi hittills har sett inom besöksnäringen skulle typföretaget (medianen) inom hotell och restaurangbranschen hamna i betalningssvårigheter efter bara två månader med sin normala kostnadskostym”, skriver HUI i sin rapport.

Bilden bekräftas, enligt HUI av en enkätundersökning genomförd av Svenskt Näringsliv där medianföretaget inom hotell- och restaurangnäringen uppger att man kan hålla sig flytande i mellan en och två månader utan kapitaltillskott eller ytterligare stödåtgärder.

”Situationen ser något bättre ut för typföretaget om nedskärningar görs samt befintliga krisstöd når fram och utnyttjas, men ett stort problem är att hälften av alla företag har ett sämre utgångsläge än typföretaget”, skriver HUI.

Enligt HUIs beräkningar kan uppemot 9 000 företag inom besöksnäringen försvinna till följd av coronakrisen, där majoriteten av dessa är småföretag utan tillgång till lånemöjligheter och krediter på grund av avsaknad av belåningsbara säkerheter.

– Rapporten bekräftar den bild vi får av våra medlemmar, att läget är mycket allvarligt och att något akut måste göras. Jag hoppas och tror att regeringen och samarbetspartierna kommer fram med en åtgärd där man kan ersätta företagen för de inkomstbortfall som skett”, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.

HUI har studerat och utgått från de inkomstbortfall som vi såg i mars och jämfört med samma period förra året. Det har även tagits hänsyn till utländsk turism.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...