Annons

Absolut Home räknar med 40 000 besökare i år

zoom Till helgen öppnar Absolut Homes nya uteservering med ett nytt matkoncept.  Foto: Absolut Home
Till helgen öppnar Absolut Homes nya uteservering med ett nytt matkoncept. Foto: Absolut Home
NYHETER. Knappt ett år har gått sedan invigningen av Absoluts destination som ska stärka Åhus som besöksmål och berätta historien om ett av världens starkaste spritvarumärken. ”Det har varit ett fantastiskt år”.
Annons

Efter en presslunch där Absolut presenterat den senaste upplagan av Dryckesrapporten idag får Besöksliv ett samtal med Absolut Homes platschef Johan Trollnäs om destinationens första verksamma år.

– Det har varit ett fantastiskt år på många sätt, vi har haft flera tusen besökare, vi har fått en väl fungerande restaurangverksamhet som redan har blivit omnämnd i White Guide, så över lag är vi väldigt nöjda, säger Johan Trollnäs.

Det var i augusti 2018 som Absolut efter ett förvärv, kunde slå upp dörrarna till The Åhus Villa, som är navet i destinationen Absolut Home.

Vilka är era gäster?

– Det är väldigt blandat, det är företag som tar med sina anställda, föreningar, turoperatörer samt lokala och internationella privatgäster.

När ni öppnade pratade ni om att ni skulle samarbeta med näringslivet och särskilt besöksnäringen för att stärka hela Åhus som destination, hur har det gått?

– Vi har ett femtontal formaliserade samarbeten med aktörer i besöksnäringen, för att vi tillsammans bättre ska kunna ta hand om våra besökare.

Vad är det för samarbeten?

– Det kan vara att vi hjälper hotellen med produkter som adderar värde till deras paket, vilket också gör att de kan räkna hem intäkter. Vi har även andra samarbeten som ska öka flödet av turister till Åhus som destination.

Vad är mest intressant just nu?

–Just nu siktar vi in oss på Köpenhamn. Det som är intressant där är alla de besökare som åker över bron och vill uppleva Sverige och de internationella turisterna som kommer till Köpenhamn. I sommar ska det komma dit 975 000 turister med kryssningsfartyg som vill ha saker att göra.

Vad har varit den största utmaningen under året?

– Själva byggprojektet, det blev förseningar och vi tvingades stänga en period under hösten för att färdigställa. Sedan är detta väldigt annorlunda, det är inget museum och inget rent destilleri besök, det är en guidad upplevelse, så de kan vara en utmaning att förklara produkten.

Er första sommar närmar sig, vad har ni för förväntningar?

– Vi förväntar oss högsäsong, från och med nu räknar vi med 40 000 gäster under kommande år. Till helgen öppnar vi uteserveringen och färdigställer ett nytt matkoncept med fokus på lokalproducerat. Jag vill att folk ska hänga i trädgården, dricka gott och äta gott hela sommaren.

Lagom till sommaren lanseras även nya aktiviteter och turer, som en 60 minuter utbildning, ”Cocktail Class”, för att bli en hemmabartender och en kortare 25 minuter smakupplevelse ”Flavour Tasting”

– Vi ska fortsätta att utveckla nya upplevelser under hela året.

Ni hade en presentation av Dryckesrapporten idag, vad tycker du är mest värt att lyfta fram ur den?

– Det växande antalet företagare som producerar dryck, som har ökat med 150 bara under förra året, nästan tre i veckan, det är fantastiskt.

Hur kan den växande dryckesproduktionen påverka besöksnäringen?

– Väldigt positivt, det kommer att betyda fler besöksmål, och att Sverige som mat och dryckesland blir mer känt. Det kommer inte bara att skapas fler jobb i produktion, utan även i besöksnäringen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...