Annons

Absolut Vodka ger skjuts åt skånsk turism

zoom Nu står det klart att Absolut Vodka ska öppna ett nytt besökscenter i Åhus. En utmaning kommer att bli souvenirförsäljningen.
Nu står det klart att Absolut Vodka ska öppna ett nytt besökscenter i Åhus. En utmaning kommer att bli souvenirförsäljningen.
NYHETER. Skåne får ett nytt resmål när Absolut Vodka slår upp portarna för sitt besökscenter i Åhus. Planen är att öppna nästa sommar och det ska innehålla utställningar, restaurang och en butik. Anläggningen väntas på sikt locka upp till 120 000 besökare per år –något som kommer att ge den lokala besöksnäringen ett rejält lyft.
Annons

Under fyra år har Absolut Vodka drivit ett tillfälligt besökscenter i anslutning till sin fabrik i Åhus. Men det har bara varit öppet sommartid och inte gett besökarna inblick i själva produktionen. Därför planerar man nu för ett nytt året runt-öppet center.

 

Vill visa tillverkning

– Vi vill basera anläggningen på vår historia och visa upp tillverkningen, exempelvis hur tappningen går till. Det är som grädde på moset för många intresserade. Själva huset har vi haft koll på länge men först nu frågade vi om vi fick köpa det, säger Maria Béres, kommunikationsansvarig för The Absolut Company i Åhus.

Fastigheten ligger invid fabriken och är från samma tidsepok – tidigt 1900-tal. Och de över 550 kvadratmetrarna kommer till sommaren att börja renoveras och anpassas till det nya besökscentret.

– Under hösten har vi tillsammans med arkitektbyrån BRC Imagination Arts inlett arbetet.

Vi ser framför oss ett häftigt center som kan locka besökare från hela världen. Inget är spikat ännu men vi vill ha utställningar och rundvisningar som berättar vår historia – att allt kommer från samma lilla ort.

 

Drömmer om flasksouvenirer

Anläggningen ska inkludera en shop för bland annat drinktillbehör och profilprodukter. Man planerar även för en restaurang.

 – Vi vill erbjuda provsmakning och då krävs det att anläggningen har utskänkningstillstånd. Så vi tänker oss någon typ av restaurang som ska drivas separat. Här vill vi ha ett nära samarbete med den lokala krogbranschen så att vi kan komplettera varandra vad gäller utbud.

Kommer besökarna att kunna köpa med en flaska vodka som souvenir?

– Nej, men det är en dröm. Via Pernod Ricard Sweden för vi en dialog med Systembolaget och än har vi inte gett upp hoppet.

I vår ska Maria Béres och hennes kollegors diskussioner med arkitektbyrån fortsätta och då ska det fattas beslut om byggnationer, innehåll och funktioner. Målet är att kunna öppna till nästa sommar. Kostnaden för projektet vill hon inte berätta om men det rör sig om ett antal miljoner kronor.

Varför satsar ni på det här?

– Vi gör det för att stärka varumärket och för att lyfta regionen. Skåne är på tapeten internationellt och det här är ett sätt att bidra. När vi tittat på Kiviks musteri och på olika besökscenter och jämfört med oss så tror vi att vi kan locka 40 000 besökare per år. På sikt kan det handla om upp till 120 000 på årsbasis. Just nu för vi en dialog med kommunen kring hur den mängden ska kunna tas emot, gällande exempelvis parkeringsplatser och övernattningsmöjligheter.

Och spritmärket får uppbackning av lokala turismrepresentanter. Sara Brynskog, kommunikationschef för Tourism in Skåne, tror att det nya centret kommer att bli betydelsefullt för hela regionen.

– Absolut är ett starkt varumärke och mat och dryck är viktigt i Skåne. Så jag är övertygad om att centret kan locka många besökare som sedan i sin tur äter på restaurang och stannar en natt extra i Åhus. Det här främjar helt klart besöksnäringen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...