Arbetet med Clasonska gården började 2022 och fastigheten har renoverats med stor noggrannhet. Byggnaden som är från 1698 och uppfördes för vetenskapsmannen Olof Rudbeck den äldre, har bland annat huserat landshövdingskansli men var även Uppsalas första posthus. Helena Hammarberg Eriksson är hotellchef på Akademihotellet.
– Carl von Linné hämtade sin post här, och under arkeologin som utfördes under renoveringen hittades gamla brev, frimärken och sigill. Flera historiska föremål har nu fått plats hos Upplandsmuseet, berättar hon.
Boutiquehotellet, som är en del av Akademihotellet, har 13 rum fördelade på tre våningsplan. Alla rum är inspirerade och designade efter en viss tidsepok. Hotellets läge i de historiska kvarteren i Uppsala påverkar atmosfären och gästerna har utsikt över domkyrkan, slottet och biblioteket Carolina Redivia.
Hur såg efterfrågan ut på ett nytt hotell, varför valde ni att investera i grannhuset?
– Vi hade ett behov av att kunna erbjuda fler rum, för att stärka vår ekonomi men även lyfta området. Vi samarbetar med Uppsala Akademiförvaltning och att ta över Clasonska gården är ett lyft för Uppsala i stort. Clasonska gården är guldkanten i vår hotellverksamhet, säger Helena Hammarberg.
Olika århundraden
Renoveringen har skett tillsammans med Archus arkitekter och har genomförts med respekt för den historiska byggnaden. Det första våningsplanet och entrén på Clasonska gården är inspirerat av 1700-talet med influenser från kineserier och exotism. Andra våningen är präglad av 1800-talets industrialisering och inredningen har influenser från Steampunk. Högst upp möts man av tidigt 1900-tal och Arts and Crafts-rörelsen med tidstypiska Morristapeter.
Intresset för Clasonska gården är redan stort, hur jobbar ni med marknadsföring och synlighet?
– Vi samarbetar med Destination Uppsala och jobbar mycket med lokal marknadsföring i Uppsala. Med syftet att sätta både Akademihotellet och Clasonska gården på kartan. Vi har redan fått många förfrågningar och det är mycket roligt. Nu kan vi bredda vår målgrupp och hitta nya gäster som uppskattar design, historia och kvalitet- och som vill ha en mer intim och unik hotellupplevelse, säger Helena Hammarberg.