Annons

Alkoholfri trend positivt för restaurangerna

zoom Fler väljer att varva alkohol med alkoholfria alternativ, vilket<br />
 innebär merförsäljning för krögarna. Foto: Tjoget, Surfers
Fler väljer att varva alkohol med alkoholfria alternativ, vilket
innebär merförsäljning för krögarna.
Foto: Tjoget, Surfers
NYHETER: Alkoholfria alternativ har traditionellt sett varit mindre lönsamt än alkoholhaltiga drycker för krogägarna, idag är det annorlunda. För vissa innebär den dessutom merförsäljning.
Annons

Vinterns festligheter är igång sedan länge, julbord och inför jul-aw löser av varandra, men många väljer att idag alkoholfria alternativ, både till maten och i baren.

Alkoholfritt både hemma och på krogen är en växande trend, som tycks vara särskilt stark bland unga. Och på flera håll har restauranger och barer har varit snabba med att möta den ökade efterfrågan. Redan 2016 öppnade Fotografiska i Stockholm en bar med enbart alkoholfria alternativ, i fjol lanserade Stureplansgruppen alkoholfri sprit i sina barer, och i början på 2019 började Avalon i Göteborg med sin populära alkoholfria after work.

På Tjoget i Stockholm, som flerfaldigt utnämnts till en av världens bästa barer, har märkt ett skifte i vilka som beställer in alkoholfria alternativ.

– Det vi ser är framför allt en spridning på de gäster som väljer alkoholfritt. Det är inte längre enbart personer som aldrig dricker alkohol som beställer exempelvis en alkoholfri öl, utan folk i allmänhet varvar mer, säger Leo Lahti, barchef på Tjoget.

Det minskade fokuset på alkohol får positiva effekter, menar Leo Lahti.

– Den största skillnaden är att det blir trevligare stämning, det märks inte minst nu i julbordstider när vi har stora företagssällskap. Vi märker att det blivit mindre stökigt nu sedan gästerna beställer mer alkoholfritt.

Blir ett komplement

För Tjoget innebär inte den alkoholfria trenden minskade intäkter eller lägre marginaler, snarare tvärtom. Gästerna tycks beställa lika mycket alkohol men varvar med alkoholfria ölsorter och drinkar i stället för med vatten eller läsk.

– Det är fortfarande alkoholen som är majoriteten av det gästerna beställer, och vi säljer inte mindre alkohol nu, utan det alkoholfria har blivit ett komplement. Så vi behöver inte göra något för att räkna hem någon minskade intäkter, säger Leo Lahti.

Inte heller Erik Videgård, stjärnkrögaren bakom Stureplansgruppens restaurang Videgård i Sturegallerian, ser någon ekonomisk minussida i att sälja mer alkoholfria dryckesalternativ.

– Kvaliteten på de alkoholfria alternativen har ökat. Det är i många fall ett ännu större hantverk att få till ett bra alkoholfritt öl än ett traditionellt, så vi kan ta ut samma marginaler för båda alternativen, säger Erik Videgård.

Fler vill betala för alkoholfritt

Den här bilden delar Mymlan Isenborg, delägare restaurangen Surfers i Stockholm och Visby.

– Hantverksöl och alkoholfritt vin är inte billiga för oss att plocka hem. Förut har det ansetts svårt att ta betalt för alkoholfria drycker, men den attityden upplever jag har förändrats. Folk betalar hellre för ett glas som verkligen är bra, än för fyra enheter som ska drickas bara för att, säger hon.

Erik Videgård har märkt att öppenhet kring människors egna val blir vanligare.

– Stigmatiseringen kring människors val har minskat. Det är inte längre konstigt att välja alkoholfritt, men inte heller att ta ett glas vitt till lunchen en tisdag, säger Erik Videgård.

Fyller restaurangen på vardagarna

Mymlan Isenborg menar att ökat intresse för alkoholfritt går hand i hand med storstadsmänniskornas förändrade sätt att äta ute – något som får goda ekonomiska effekter.

– Folk i Stockholm äter ute på vardagarna i större utsträckning, vissa flera gånger i veckan. Dessa måltider är inga festtillfällen, utan man umgås på ett annat sätt och ofta då utan alkohol, säger Mymlan Isenborg och tillägger:

– Detta är en trend som gynnar oss och fyller restaurangen på tider då det annars är svårt att locka gäster.