Annons

”Alla våra restauranger vill ha det här”

zoom Nordrests vd Michael Bühring inför klimatberäknade måltider på alla företagets restauranger. Foto:Colorbox/privat
Nordrests vd Michael Bühring inför klimatberäknade måltider på alla företagets restauranger. Foto:Colorbox/privat
NYHETER. Restaurangföretaget Nordrest inför klimatberäkning av alla måltider. Målet är att uppmuntra till klimatsmarta val. – Det är de som lagar maten som styr det här, säger Nordrests vd Michael Bühring.
Annons

Under våren kommer menyer med klimatberäknade måltider att införas på samtliga Nordrests restauranger. Företaget driver ett hundratal restauranger åt bland andra Volvo Cars, SMHI och krögaren Pontus Frithiof.

På menyerna kommer det att finnas angivet hur mycket klimatpåverkande utsläpp som varje måltid medför. De som arbetar i köket får ett underlag att styra menyerna i klimatsmart riktning och gästerna ges en möjlighet att välja alternativ som är bättre för klimatet.

– De som lagar maten blir medvetna om att det är de som kan styra det här, säger Michael Bühring.

Globalt står livsmedelsindustrin för minst 25 procent av de utsläpp som påverkar klimatet. Om de klimatpåverkande utsläppen som måltiderna i enbart Nordrests restauranger ger upphov till kunde kapas med en fjärdedel skulle det motsvara ett bilresande på två miljoner mil, visar företagets beräkningar.

Klimatberäknade menyer har testats på Volvo Cars och SMHI:s restauranger och med erfarenheterna därifrån i bagaget är Nordrest beredda att ta nästa steg.

– Alla våra restauranger vill ha det här, säger Michael Büring.

Vitsen är att gästerna ges möjlighet att välja.

– Vi ger inga pekpinnar och vi kommer att ha kvar kött på menyn. Men kan vi få gästerna att någon dag i veckan välja ett klimatvänligare alternativ kan det bli en stor förändring.

Klimatberäkningarna bygger på uppgifter från forskningsinstitutet RISE som tagit fram en klimatdatabas för livsmedel. Via en app som utvecklats av företaget Klimato kan restauranger använda dessa data för att beräkna klimatavtrycket för olika måltider. För att kunna göra beräkningarna måste användarna även veta var råvarorna kommer ifrån. Brasilianskt kött ger exempelvis en större klimatpåverkan än svenskt kött.

– Vi har koll på råvaran. Huvuddelen köper vi ifrån Martin & Servera. Sedan jobbar vi också med lokala fisk och grönsaksleverantörer.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...