Annons

Äntligen! Lisebergs superattraktion har premiär på fredag

zoom Två år har den tagit att bygga. På fredag är det äntligen premiär för Valkyria.  Foto: Liseberg
Två år har den tagit att bygga. På fredag är det äntligen premiär för Valkyria. Foto: Liseberg
SOMMARINTERVJU. Andreas Andersen, vd för Liseberg tar inte semester på sommaren. Kanske särskilt inte denna säsong. Premiären av årets dragplåster Valkyria har låtit vänta på sig. Men på fredag är nöjesparkens dyraste attraktion någonsin äntligen redo för sin första publikåktur.
Annons

Lisebergs vd Andreas Andersen är nöjd med säsongen hittills. Nöjesparken har haft 6 procent fler besökare jämfört med förra året samma period. Rekordvärmen som inleddes redan i maj har varit både bra och dålig, säger han.

 – Det är självklart bättre med varmt väder än med regn. Men det kan också bli för varmt, vilken kan påverka besökssiffrorna negativt.

Årets stora nyhet och Lisebergs hittills största investering i en enskild attraktion, Valkyria, skulle invigts lagom till säsongspremiären. Men invigningen blev försenad på grund av byggets komplexitet. Idag kom äntligen beskedet om att premiärturen för gäster kommer att ske på fredag denna vecka.

– Det har varit ett tufft projekt, men resultatet är värt all väntan i världen. Det är en fantastisk åkupplevelse och vi ser så mycket fram emot att låta våra gäster få prova, säger Andreas Andersen i en kommentar.

Den efterlängtade berg- och dalbanan tar passagerarna rakt uppåt och sedan i fritt fall 50 meter i 105 kilometer i timmen rakt ner i en tunnel. Och det är just tunneln som har varit huvudorsaken till förseningen.

– Generellt är det storleken när det gäller projektet, men mer specifikt är det ett mycket svårt tunnelbygge. Själva attraktionen har egentligen varit klar länge, men tunneln har varit mycket komplex.

Vilka andra attraktioner har ni vägt upp förseningen med under sommaren?

–Det blev redan under 2017 tydligt att vi inte ville vara klara till säsongsöppningen. Det är också en konsekvens av att vi har kortare och kortare tid mellan säsonger att bygga. Vi beslutade därför att tidigarelägga en stor del av vårt scenprogram – och investera mer pengar i underhållning. Det har fungerat.

Liseberg hade 3,1 miljoner besökare 2016 och 2017, hur ska ni slå det i år?

 – Vi hade hoppats på lite fler besökare 2018, men eftersom Valkyria öppnas lite senare än planerat tror jag att vi landar på samma i år.

Förutom att lansera allt hetare attraktioner, vad gör ni på Liseberg för att möta konkurrens från utlandsresor, andra nöjesparker, äventyrsbad och skärgårdsutflykter?

 – Vi investerar i nya attraktioner. Vi är en snart 100 år gammal verksamhet, och vi har alltid förändrats med tiden, marknaden och gästernas förväntningar. Sättet att möta en bredare och mera intensiv konkurrens är att fortsätta lyssna till gästen och framförallt inte vara rädd för förändring. Vi måste alltid våga investera och utveckla.

 Ni planerar en inomhusvattenpark och ett upplevelsehotell, en av parkens största satsningar någonsin. Vad är nästa steg i detta projekt?

– Nästa steg är att ta fram systemhandlingar för att projektera vidare samtidigt som man börjar riva den gamla fabriken som finns på området.

 Det råder stor personalbrist i hela besöksnäringen – hur gör ni för att hitta säsongspersonal till Liseberg?

– Vi har samma utmaning som alla andra. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare och försöker tänka kreativt. Vi vill bli en av Sveriges bästa arbetsplatser. Vi är på väg, och har fått goda omdömen i undersökningen Great Place to Work, där vi är bland topp tio.

Vilken har varit Lisebergs största utmaning denna säsong?

 – Att hantera förseningen av Valkyria.

Valkyria är Lisebergs dyraste och mest komplicerade projekt hittills med en prislapp på mer än 300 miljoner kronor. Andreas Andersen är dock fortfarande säker på att investeringen kommer att bli en bra affär för Liseberg.

Satsa på take away till hemestern

Satsa på take away till hemestern

När fler semestrar på hemmaplan kan det bli trångt på de lokala restaurangerna. Därför bör du satsa på take away så att inga kunder behöver vända i dörren