Annons

”Appen har varit ett viktigt verktyg under krisen”

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
NYHETER. När coronakrisen slog till mot restaurangbranschen var Holy Greens mitt i en expansionsfas. Försäljningen störtdök och expansionsplanerna byttes ut mot överlevnadsstrategier. Räddningen blev möjligheten att beställa mat via en app.
Annons

Holy Greens koncept med näringsmaxade sallader tillagade på lokala råvaror låg helt rätt i tiden. Men när coronakrisen bröt ut sjönk försäljningen drastiskt och företagets expansionsplaner fick bytas mot strategier för att kunna överleva ekonomiskt.

Genom att få gästerna att beställa via Holy Greens app, lyckades man ta kontroll över situationen. David Egonson ser tillbaka på ett par extremt turbulenta månader.

– Det har minst sagt varit en berg-och-dalbana, i början trodde vi att vi skulle förlora allt vi byggt upp under sju år – på bara några veckor. Men sen var det bara att sätta på sig säkerhetsbältet och börja gasa, säger David Egonson, en av grundarna.

Siffrorna beskriver han som ”brutala” de första veckorna. Holy Greens har 14 restauranger utspridda över landet, och majoriteten av kundkretsen är vardagsätarna.

– Många äter våra sallader på sin lunchrast. Så när väldigt många människor började jobba hemifrån blev det en markant skillnad i intäkter, främst märktes bortfallet i storstäderna.

Efter den initiala chocken började man titta på vad man kunde göra annorlunda, både gällande intäkter och utgifter.

– Vi började hantera utgifter på ett annat sätt, vi korttidspermitterade personal och tyvärr blev vi tvungna att säga upp alla provanställda. Men framför allt satsade vi på att ställa om till att driva digital försäljning.

–Vår app har ju funnits tidigare, men nu riktade vi all marknadsföring mot våra gäster från appen.

Genom att beställa via appen, kan gästerna i lugn och ro fundera på vad de vill äta, bestämma sig för exakt vilket klockslag de vill hämta sin matkasse, som sedan hänger packad och klar på en krok i restaurangen när de kommer för att hämta sin mat.

–Med hjälp av appen minimeras tiden gästen är inne i lokalen och vi har inte haft några problem med att följa myndigheternas riktlinjer kring köer och antal besökare, säger David Egonsson.

Belöning för att beställa via appen

– Vi har pushat stenhårt för appen och premierat de gäster som använde den, det har fungerat riktigt bra. Antalet kunder som beställer via appen har ökat med 50 procent sedan corona-krisens start.

 Hur ser er situation ut idag?

– Det har varit tufft, jag tror aldrig jag jobbat så hårt som under den här tiden. Bland annat så la vi ner mycket tid på internkommunikation, vi har haft tät kontakt med alla restaurangchefer och jag och min partner Nebojsa Pavicevic ringde också runt till alla 160 medarbetare under tre dagar i början av krisen.

Holy Greens har börjat komma tillbaka till ett läge där man kan börja återanställa delar av personalen.

– Hälsosamma skålar är poppis året om, men försäljningen går upp när det är fint väder – och den senaste tidens ”salladsväder” har hjälpt till. Framför allt har vi sett en ökning på våra restauranger i Stockholm. Vi ser optimistiskt på sommaren, turismen är inte jätteviktig för oss utan det är återkommande gäster som är vår målgrupp.

Hur ser era fortsatta planer ut?

 – Våra expansionsplaner har inte pausat i det längre perspektivet. Holy Greens har haft starkt fokus på hälsa och hållbarhet sedan start. Vi tror grundmurat på kostens betydelse för immunförsvaret, plus att vi satsar på lokalproducerad mat. Och de här frågorna har ju bara blivit ännu mer aktuella under coronakrisen, exempelvis diskuteras ju självförsörjning på ett nytt vis nu. Vi tror på vår affärsidé – hälsosam mat är framtiden och det finns inga genvägar. Vi är revanschsugna på det här viruset!

 

Många spelare har kommit tillbaka

Många spelare har kommit tillbaka

Efter pandemin har de spelande gästerna hittat tillbaka till Vegas och antalet nya spelare har ökat markant. I år har ungefär 30 000 nya spelare registrerat sig hittills och störst är ökningen bland 18–30-åringarna...