Annons

Är deras spaningar besöksnäringens framtid?

zoom Vox Hotels vd och ägare Anne Sandstjärna, Visitas vd Eva Östling och stjärnkocken Melker Andersson.
Vox Hotels vd och ägare Anne Sandstjärna, Visitas vd Eva Östling och stjärnkocken Melker Andersson.
NYHETER. Sju branschtoppar ger sin spaning av besöksnäringens framtid. De tipsar om robotar, hotellpaket för nydumpade och ökad efterfrågan av närodlat. 
Annons

Anne Sandstjärna, ägare och vd Vox Hotel Jönköping:

”Hotellpaket mot extremt nischade målgrupper, som Hard Rock Hotel i San Diego som har ’You will survive’-paket där det ingår vin, glas och professionell bildtagning till ny datingprofil.

Melker Andersson, kock, F12-gruppen:

”Dagens restauranggäster är smarta. De ser igenom om du anpassar dig efter trender som du inte tror på. Du måste följa ditt hjärta.”

Johanna Danielsson, vice vd och turistforskare Kairos Future:

”En liten Kiriborobot för 2 500 kronor kan snart vara hotellreceptionistens bästa vän.”

Eva Östling, vd Visita:

”Det nya MaxLab IV i Lund kan bidra till att lyfta Sverige som mötes- och evenemangsdestination.”

Cristina Lázaro Morales, framtidsstrateg Kairos Future:

”Unga människors främsta oro är inte längre arbetslöshet utan miljöförstöring och klimathot.”

Ingela Stenson, matprofil och omvärldsanalytiker, United Minds:

”Ökad efterfrågan på närodlat i storstäder driver fram fler hydroodlingar där man odlar utan jord i exempelvis garage.”

Sofia Selberg, konsult inom mat, dryck och hotell, Conceptuelle:

”Uppgraderad fast food och styjlade budgethotell.”