Annons

Årets Sommarjobbare finns på Green Hotel

zoom Syftet med tävlingen är bland annat att lyfta säsongsarbete<br />
 som ett viktigt steg in i restaurangyrket. Foto: Green Hotel
Syftet med tävlingen är bland annat att lyfta säsongsarbete
som ett viktigt steg in i restaurangyrket.
Foto: Green Hotel
NYHETER. Tävlingen Årets Sommarjobbare är avgjord. Arrangören Svenska Kulturpärlor: ”Vi ville lyfta hotell- och restaurang som instegsjobb och det har vi gjort."
Annons

I somras utlyste hotell- och restauranggruppen Svenska Kulturpärlor tävlingen Årets Sommarjobbare. Juryn utsett Noorali Atayee från Green Hotel i Tällberg till vinnare i tävlingens premiärupplaga.

– Att jobba inom restaurang är som att hitta hem eller som att hitta en andra familj. I denna branschen finns så mycket värme och gemenskap. Jag känner mig lyckligt lottad som fick denna möjlighet, säger Noorali Atayee i en kommentar.

Utmärkelsen och priset, som är en vistelse på någon av Svenska Kulturpärlors boenden, ska visa på branschens seriositet och motivera unga att söka sig till restaurangyrken. Syftet är också att lyfta säsongsarbete som ett viktigt steg in. Ett trettiotal anmälningar kom in från hotell och restauranger i hela landet.

– Responsen blev stor för att vara första året, men vi hoppas på fler nästa år. Man vi är nöjda, vi ville lyfta hotell- och restaurang som instegsjobb och det tycker jag att vi har gjort, säger Svenska Kulturpärlors ägare och tillika tävlingens initiativtagare Fredrik Åström.

Förfarandet gick till så att företagen själva fick skicka in bidrag med en motivering till varför just deras sommarjobbare var en värdig vinnare.

En jury bestående av tolv branschpersoner från hotell, restauranger samt Martin & Servera stod för röstningen.

Är du nöjd med tävlingen?

– Ja, flera restauranger har hört av sig och vill vara delaktiga nästa år, många tycker att det är et viktigt och roligt initiativ.

Hur löser ni själva personalfrågan?

– Vi rekryterar mycket personal utomlands ifrån via Eures, och samarbetar med utländska restaurangskolor. Det ställer högre krav på oss och på gästerna hur vi kommunicerar, men det funkar jättebra.

Vad gör ni annorlunda nästa år?

– Vi hoppas att den blir ännu större, och förhoppningen är att vi har inlett ett samarbete med en restaurangskola i Schweiz som har hört av sig, som vill erbjuda ett stipendium.

– Vi ska också förtydliga hur vi vill ha presentationen av den sökande, med tydligare kriterier. Sedan gäller det att få till en bra jury, så det ska till fler ideella krafter och samarbeten, säger Fredrik Åström.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete