Annons

”Att få vara ambassadör för mitt Småland känns stort”

zoom Erik Wickell, ny vd för Destination Småland, brinner för besöksnäringen.  Foto: Destination Småland
Erik Wickell, ny vd för Destination Småland, brinner för besöksnäringen. Foto: Destination Småland
KARRIÄR. När tjänsten som vd för Destination Småland utlystes i våras kände Eric Wickell direkt att det var där han skulle vara. Efter en vecka på nya jobbet är han säker på att magkänslan var rätt.
Annons

Eric Wickell jobbade i närmare 20 år på Växjö Småland Airport och var sedan med och byggde upp Scandinavian Mountains Airport i Sälen. Efter ett par år som vd och delägare på mediebyrån Advisory är han nu tillbaka inom besöksnäringen som färsk vd för Destination Småland.

Hur känns det att vara ny på jobbet?

– Det känns jättebra. Visst är det mycket nytt och som jag inte kan, men här finns ett sådant engagemang och så mycket kunskap. Det är egentligen bara för mig att prestigelöst sätta mig i möten och lyssna och lära. Jag är verkligen ödmjukt tacksam för att ha fått det här förtroendet.

Vad kan du med din bakgrund bidra med på Destination Småland?

– Jag är född och uppvuxen i Ingelstad i Småland och har som sagt jobbat i många år på flygplatsen i Växjö, så det här känns verkligen som att komma hem. Det jag har med mig är nog främst affärstänket då jag tidigare har varit egenföretagare och vet vad det innebär. Jag har också med mig min kunskap om marknadsföring plus att jag har en innovativ sida. Det är viktigt att vår organisation hela tiden är framåtlutad och på tå så att vi kan hjälpa besöksnäringen på bästa sätt.

Vad ser du mest fram emot i din nya roll?

– Att få vara ambassadör för mitt Småland känns stort och jag brinner verkligen för besöksnäringen. Företagarna har ju haft det tufft under pandemin så nu handlar det om att ge sig ut i verkligheten och lyssna av vad de behöver så att de kan starta om igen.

Vad ser du för utmaningar?

– Vi vill att Småland ska vara ett resmål i sig och inte bara ett stopp på vägen. Att man verkligen stannar här och utforskar och upplever Kronoberg och Småland. Då behöver vi få fram fler attraktiva miljöer att vara i och marknadsföra dem på rätt sätt. Jag ser också att vi kan ha ett större samarbete internationell för att kunna bli en typ av gateway i södra Sverige. Det gäller att hitta målgrupperna, att våga stå för sitt varumärke och att lyfta upp och hjälpa de lokala företagen.

Vilka är dina bästa Smålandstips?

– Jag är en friluftsmänniska så jag tycker att man ska komma hit och uppleva naturen med skogarna och sjöarna. Destination Åsnen är till exempel ett väldigt fint område. Även Bolmen lite mer västerut är en bra sjö för fiske och Glasriket är ju en fantastisk attraktion i sig. Man brukar säga att Småland är Sverige på riktigt och det stämmer faktiskt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...