Annons

Bästa rundtur till Absolut Home

NYHETER. Absolut Home i Åhus vinner första pris på World Travel Awards, Besöksliv har pratat gårdsförsäljning och cocktails med Site manager Kenneth Hoffström.

Annons

Produktionen och distributionen av Absolut Vodka sker i skånska Åhus där även besökscentret Absolut Home ligger sedan 2018. Det består av en ståtlig byggnad med namnet Engströmska villan omgiven av en parkliknande trädgård i historiska omgivningar. Hit välkomnar Site manager Kenneth Hoffström med kollegor både svenska och utländska gäster att lära sig och uppleva allt om och inspirerat av Absolut Vodka.

Grattis till utmärkelsen ”Europe’s Leading Vodka Distillery Tour”, priset för bästa rundtur i vodka-kategorin.

– Tack! Jag visste att vi var nominerade men blev så förvånad och glad över att vi vann nu i oktober. Prisutdelningen ägde rum på Mallorca så vi fick helt enkelt offra oss och åka dit, men skämt åsido, priset är ett erkännande för den unika besöksupplevelsen vi skapat och en uppskattning som förhoppningsvis delas av både tidigare och framtida besökare, ett slags kvitto på att vi gjort rätt, säger han.

Besökscentret ska förkroppsliga Absolut Vodkas produktion, varumärke men också den rika historien, vilka gästgrupper lockas att besöka er?

– Vi har ju haft öppet i snart ett år under normala omständigheter och två år under pandemin. Vi har svenska besökare och även från våra nordiska grannar samt från Norra Europa men väntar litegrann på att det stora antalet utländska gäster ska återvända.

Absolut Home har inte märkt av det rekryteringsproblem som präglar besöksnäringen i nuläget och kunde enligt Kenneth Hoffström ”gasa sig ur läget under pandemin”.

– Ja, vi beslöt oss för att behålla vår personal under de åren och har fortsatt med upplärning och träning av bland annat guider och inför alla säsonger. Det har nästan varit lite kö för att få komma hit och jobba.

Gårdsförsäljning och Sverigebilden

Kenneth Hoffström menar att förutsättningarna för en växande besöksnäring hänger ihop med Sverigebilden utomlands och inte minst med villkoren för gårdsförsäljning, något som inte påverkar Absolut Home i nuläget men är nog så viktigt för besökare och näring ur ett större perspektiv.

– Om producenter kunde sälja sina egna produkter, hade det betytt extremt mycket för branschen. Tänk så många arbetstillfällen det skulle kunna tillföra inte minst, och varför skulle inte de som producerar över hela landet kunna sälja?

Vad är dina förhoppningar framåt gällande detta?

– Att man ser på besöksnäringen med andra ögon och inser hur viktig den är. Det är så många som livnär sig på den och den sysselsätter så många människor. Regelverket kring gårdsförsäljning påverkar Sveriges anseende och synen på oss utomlands.

Berätta, vad är det viktigaste för gästupplevelsen på Absolut Home?

– Det är viktigt att den är interaktiv, att man kan ta på såväl som att se på saker. Att man lär sig något och får nya kunskaper- inte bara fakta utan även praktiska saker. Vi ska bjuda på en resa i både tid och rum och berätta varför vi finns just här, att Absolut Vodka görs på plats av de människor som verkar och bor här och förklara hållbarhetsaspekten i produkten.

Och så vill de väl smaka på något?

–  Jomen precis, mat och dryck hänger ju ihop. Vi visar hur produkten kan användas i baren och hur den till och med kan kombineras med mat.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...