Annons

Besöksföretagen ska lyfta Liljeholmen

zoom Veronica Palmgren är stadsutvecklingsdirektör på Citycon, företaget som driver projektet Re: Liljeholmen tillsammans med Stockholms stad.
Veronica Palmgren är stadsutvecklingsdirektör på Citycon, företaget som driver projektet Re: Liljeholmen tillsammans med Stockholms stad.
NYHETER. Hur kan en stadsdel bli som mest attraktiv för både boende och besökare? Ett givet svar på den frågan är att locka med hotell, restauranger och kaféer. I Liljeholmen i södra Stockholm går nu stadsplanerare in i nästa fas mot målet att skapa ett myllrande stadsliv i området.
Annons

Det kallas för Re: Liljeholmen – projektet som har sin utgångspunkt i Liljeholmstorgets galleria. När gallerian invigdes 2009 betraktades den som nyskapande i en vision om att knyta samman butiker med kollektivtrafiken.

Men utvecklingen går fort framåt och nu tas nästa steg. Ett helt nytt stadskvarter ska växa fram ovanpå spårområdet mellan delarna Liljeholmstorget, Nybohovsbacken och Trekantsparken.

– Vi går nu från en ambition att utgå från en galleria till en ambition att erbjuda ett innehåll som gör att Liljeholmen kan vara ett attraktivt alternativ till innerstaden, säger Veronica Palmgren, stadsutvecklingsdirektör på Citycon, företaget som äger gallerian och som nu driver projektet Re: Liljeholmen tillsammans med Stockholms stad.

Såväl privatpersoner som näringsidkare har fått tycka till om hur Liljeholmen skulle kunna utvecklas på bästa sätt, genom olika fokusgrupper och marknadsundersökningar. Dessutom tycker den grönblå majoriteten i stadsbyggnadsnämnden att förslaget ”skapar förutsättningar för ett myllrande stadsliv och möjliggör att Liljeholmens centrum levandegörs under dygnets alla timmar”.

Resultatet av diskussionerna säger att besöksnäringen i högsta grad kommer att vara delaktig i utvecklingen. Man ser framför sig hotell och restauranger där allt från en takbar, konferenslokaler och mötesplatser finns på önskelistan.

Citycon har nu gett ansvaret till en egen food and bevarage manager att titta på förslagen. Ännu finns inga särskilda aktörer knutna till projektet, men i samtalen som pågår kommer det in många tips om möjliga samarbetspartners och typer av verksamheter – och projektledarna tar gärna emot fler förslag.

– Besöksnäringen är en näring som är mycket viktig för oss. Många kanske förknippar en galleria med begränsningar i öppettider och annat, men tanken är att orientera restaurangerna utåt i stadsrummet så att de blir än mer tillgängliga, säger Veronica Palmgren.

Frågor till de boende i området har visat att det inte är självklart att allting måste finnas i deras närområde, då många vill ha en anledning att bege sig till innerstaden för att ta del av utbudet där. Men mat och umgänge är givna för de flesta, liksom ett kulturutbud som innehåller bibliotek och gärna bio.

Scenkonst och utställningar finns med i bilden och närheten till såväl Konstfack som Färgfabriken har redan mynnat ut i samarbeten. Veronica Palmgren bedömer att byggtiden – som innefattar sex nya byggnader och en ombyggnation – kommer att vara i minst fem-sex år innan Re: Liljeholmen går från vision till verklighet.

– Vi vill ha en flexibilitet och utveckla själva platsen för att skapa bästa förutsättningar för näringsidkarna, säger Veronica Palmgren.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...