Annons

”Besöksnäringen vill ta ansvar och bidra till minskad smittspridning”

zoom Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
NYHETER. Idag lanseras kampanjen ”Safe to visit” som ska göra det ännu lättare att följa restriktionerna under den stundande semestern. ”Vi vill ta ansvar och bidra till minskad smittspridning i samhället”, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.
Annons

Idag lanserar Visita informationskampanjen ”Safe to visit” som sammanfattar riktlinjer för restauranger, hotell och campingplatser i tre olika broschyrer.

– Vi vill underlätta för våra medlemmar att hålla öppet och bidra till att såväl gäster som personal ska kunna känna sig trygga i sommar. Företagen inom besöksnäringen vill ta ansvar och bidra till minskad smittspridning i samhället, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

Konkreta råd

Materialet, som nu skickas ut till Visitas medlemsföretag, har tagits fram i dialog med Folkhälsomyndigheten och Hotell- och restaurangfacket och innehåller bland annat riktlinjer om informationsinsatser och konkreta råd för minskad trängsel och god hygien. Syftet är att motverka spridningen av covid-19 och framför allt att skydda de mest sårbara i samhället.

I materialet ingår även en dekal att sätta upp på till exempel entrédörren för att visa gäster att företaget följer myndigheternas och Visitas riktlinjer för minskad smittspridning.

– Beslutet om att lätta på reserestriktionerna har skapat hopp för företagen inom besöksnäringen men krisen är långt ifrån över. Hotell och konferensanläggningar står tomma, restaurangernas intäkter har störtdykt och oron är stor inför sommaren. Vi välkomnar de stödåtgärder som kommit från regeringen men åtgärderna behöver förlängas för att undvika ytterligare konkurser och arbetslöshet inom besöksnäringen, avslutar Jonas Siljhammar.

Under en presskonferens idag presenterade näringsminister Ibrahim Baylan och Visitas Jonas Siljhammar riktlinjerna för hotell, restauranger och campingplatser som tagits fram av Visita, Hotell- och Restaurangfacket i samarbete med Folkhälsomyndigheten.

Att dessa riktlinjer följs av personal och av besökare är en förutsättning för att besöksnäringen ska kunna fortsätta bedriva sina verksamheter, skriver Näringsdepartementet i ett pressmeddelande.

Sammanfattning av riktlinjerna som gäller för besöksnäringen

Camping/stugby:

Markera avstånd för köer och be gäster köa utomhus i den mån det går. Vid förbokning, förbered nycklar och passerkort i kuvert. Vid utcheckning erbjud att lämna dessa i brevlåda om möjligt. Sprid ut gäster på campingen – överväg att reducera antalet tillgängliga campingtomter. Erbjud möjlighet till att tvätta händerna och handsprit. Utöka städrutiner och desinficera utrustning som gästerna hyr eller lånar mellan varje tillfälle. Förstärk städning av tömningsstation och tillhandhåll om möjligt engångshandskar och desinfektionsmedel.

Hotell:
Markera avstånd på golv för köer, och begärnsa antalet personer i lokaler där många tenderar att samlas. Ta fram alternativa lösningar för köer, exempel nummerlappssystem i reception. Möblera om för att undvika trängsel, erbjud möjlighet till att tvätta händerna och handsprit och utöka städrutinerna i både allmänna utrymmen och på hotellrummen. Var extra noga med toaletter samt kontaktytor som till exempel handtag, knoppar, strömbrytare och fjärrkontroller.

Restaurang:
Markera avstånd på golvet för exempelvis köer och möblera om eller skapa på annat sätt utrymme för att undvika trängsel. Erbjud gäster möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten och erbjud handsprit. Utöka era städrutiner. Trängsel mellan människor i köer, vid bord, bufféer eller bardiskar får inte förekomma utan besökare ska kunna hålla avstånd mellan varandra. En riktlinje för avståndet mellan gäster kan vara att hålla lite mer än en armlängds avstånd till varandra. Besökare ska äta och dricka sittandes. Bufféservering är tillåten så länge den kan ske utan att trängsel uppstår. Samma regler gäller inne i restaurangen och på eventuell uteservering.

Mer info: visita.se/visitas-arbete-under-coronakrisen-covid-19