Annons

Besöksservicedagarna blickar framåt

zoom Elionor Hennevelt<br />
Foto: Sören Andersson Visitas Besöksservicedagarna 2024
Elionor Hennevelt
Foto: Sören Andersson
Visitas Besöksservicedagarna 2024
NYHETER. Vartannat år arrangerar Visita Besöksservicedagarna – en konferens med syfte att samla branschen för inspiration, kunskapsutbyte och nätverkande. Den 19–20 november var det dags igen, denna gång med fokus på framtidens trender.
Annons

Under två dagar samlades nyfikna representanter från turistinformationer, turistcenter och deras huvudmän på Scandic Continental i Stockholm. Där fick de ta del av insikter från en besöksnäring i ständig rörelse.

– Besöksservicedagarna syftar främst till att kompetensutveckla deltagarna genom att dela insikter från Visitas arbete och inspirera med spaningar om framtidens trender. Samtidigt fungerar den som en unik plattform för branschkollegor att utbyta erfarenheter och knyta kontakter. Konferensen stärker samarbetet mellan aktörer över hela landet, säger Elionor Hennevelt, näringspolitisk expert Turism på Visita. 

Fullspäckat program med trender i fokus

Och det var just spaningarna som fick ta extra stor plats på årets upplaga av Besöksservicedagarna. Under rubriken Besöksservice – nu och i framtiden, samlades flertalet framåtblickande föreläsare på Scandic Continentals konferensscen. 

På talarlistan fanns Peter Majanen från strategibyrån Quattroporte, som tillsammans med Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) har tagit fram rapporten ”Trendatlas för besöksnäringen”. I den ryms elva trender som förutspås forma näringen under de kommande tio åren, däribland spaningar som “überkonkurrens” (en intensifierad internationell konkurrens) samt AI:s intåg och hur den förändrar både affärsmodeller och besöksupplevelser, delvis tack vare dess förmåga att hämta djupare insikter om våra behov.

Vidare delade Visit Sweden sina nya insikter om vad som motiverar resenärer att välja Sverige som destination, medan resejournalisten Lina Skandevall betonade vikten av att lyfta unika tillgångar och stärka värdskapet för att skapa attraktiva destinationer. 

Men årets agenda var inte slut där. Programmet kompletterades med fyra nedslag med tema “Värdskap i praktiken”, där deltagarna fick inspireras av branschkollegors praktiska arbete kring bland annat Östersunds informationslösning AI-locals, SM-veckan i Västerås, hållbar destinationsutveckling samt framgången med att paketera huvudstaden som ”Swiftholm” under världsartisten Taylor Swifts konserturné i somras. 

Nästa Besöksservicedagarna går av stapeln 2026.

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Daniel Müllern – stjärnkocken känd från Kockarnas Kamp, tävlingen Årets Kock och TV4 Nyhetsmorgon – driver till vardags restaurangen Tumült i Ystad. För att kunna fokusera 110 procent på gästerna är det avgörande med ett...