Annons

BFUF studerar specialkostens påverkan på företagen

zoom
"Vi har märkt att detta är en fråga som påverkar företagen och de anställda i vardagen", säger BFUFs Stina Algotson. Foto: BFUF/Colourbox
NYHETER. BFUF har initierat studie om specialkostbeställningar på konferensanläggningar och restauranger. Richard Tellström, docent i Måltidskunskap genomför den. ”En fråga som engagerar många företag”, säger Stina Algotson, vd BFUF.
Annons

Specialkost är en viktig fråga för företag i besöksnäringen, och som har väckt stort engagemang de gånger docent Richard Tellström har uttalat sig, bland annat på Besöksliv.

Efter en dialog med måltidsforskaren, som brinner för ämnet, har BFUF, Besöksnäringens forsknings och utvecklingsfond, initierat en studie baserad på intervjuer med ett större antal konferensanläggningar.

– Beställningar av så kallad specialkost, som inte är kopplad till medicinska behov, ökar. Specialkost är ett stort begrepp och omfattar idag så olika saker som medicinska dieter, etiska livsstilsdieter och sådan mat som gästen inte tycker är god, så specialkosten blir därför mycket stor för en restaurang att hantera, säger Richard Tellström.

Rapporten ska presenteras i mars, hur exat det ska behandlas är inte klart, men BFUFs vd Stina Algotson hoppas att resultatet ska kunna ge nytta åt företagen.

– Vi har märkt att detta är en fråga som påverkar företagen och de anställda i vardagen, och att det är viktigt för arbetsmiljön hur man jobbar strategiskt med det. Det handlar inte om att folk inte får beställa specialkost, utan hur man får det att fungera för alla inblandade, säger Stina Algotson.

Förutom att det kan påverka företagens arbetsmiljö och lönsamhet, är specialkost en hållbarhetsfråga, menar Stina Algotson.

– Om många gäster beställer specialkost, och sedan väljer den ordinarie maten i alla fall, så betyder det ett ökat matsvinn för företagen, så det är även en hållbarhetsfråga.

Specialkost kan vara en känslig fråga – man vill inte riskera att diskriminera de som har medicinska behov.

– Självklart inte, men de riskerar att drabbas om det är många andra som beställer specialkost och sedan inte tar det. Men det är såna här frågor vi hoppas kunna få svar på i studien, säger Stina Algotson.

Rickard Tellström ska ställa frågan hur specialkostbeställningar påverkar företagen och de anställda, samt om man har strategier för hur man jobbar med det.

– När rapporten har kommit in ska vi fundera över hur vi kan synliggöra resultatet för besöksnäringen, säger Stina Algotson.

BFUF, som ägs av Visita och HRF, har som syfte att främja vetenskaplig forskning och innovation inom besöksnäringen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...