Annons

Billiga biljetter ska sälja in Arlanda Express

zoom Arlanda Express nya kampanj vänder sig nu till singlar.
Arlanda Express nya kampanj vänder sig nu till singlar.
NYHETER. Arlanda Express år hårt ut i ny kampanj där de marknadsför sina nya rabatter. Men hur enkelt är det egentligen att resa på aktörens billigaste biljetter? Besöksliv har pratat med vd Per Thorstensson.
Annons

Arlanda Express kampanjade uppmärksammat med en raggarruta, där man skulle hitta främlingar att del på rabatterade biljetter med. Deras nya kampanj vänder sig nu till singlar.

Vad har ni för bakgrund till att ni sänker priserna med det här erbjudandet? Har ni tappat kunder? 

– Vi har alltid arbetat med olika pris- och kunderbjudanden. Som ett resultat av det åker 50 procent av alla våra passagerare idag på en rabatterad biljett.

Många anser att ni har haft en hög prisbild. Flygbuss kostar mindre än hälften och det finns även pendeltåg. Försöker ni nu att ändra den idén om er som varumärke? 

– Om det är en hög prisbild eller om något är dyrt kan alltid diskuteras. Frågan bör ställas om en produkt eller tjänst är prisvärd. På en oerhört konkurrensutsatt marknad har vi en marknadsandel på drygt 30 procent vilket bekräftar att många tycker det är prisvärt att resa med oss. Speciellt som det är det snabbaste, mest miljövänliga sättet att resa mellan Stockholm och Arlanda och med en restidsgaranti som ingen kommer i närheten av. I en internationell jämförelse med andra flygplatståg har ingen lika många rabatterbjudanden som vi.

Hur många procent av era kunder bokar i dagsläget på nätet? 

– Cirka 15 procent idag men ökar stadigt. Med den här rabatten kommer det att öka ännu snabbare.

Hur många dagar innan måste man boka för att få biljett för just 154 kronor?

– För att få maxrabatt gäller 90 dagar eller mer.

Har ni räknat på procentuellt hur många kunder som ni tror faktiskt kommer kunna ta del av biljetter för just 154 kronor? 

– Baserat på våra erfarenheter har vi gjort en del bedömningar och räknar med att det skall bli många.

Trender visar att svenska resenärer bokar sina flygresor allt senare. Vilken typ av resenärer tror ni kommer att kunna utnyttja era nya rabatter? 

– Tanken med detta erbjudande är att det skall kunna attrahera alla och inte bara en enskild grupp. Det som är speciellt med denna kampanj är att den når alla singelresenärer. Är det något vi blivit, med rätta, kritiserade för är det att våra erbjudanden i för hög grad vänt sig till dem som reser fler än 1 person vilket vi motverkade med kampanjen ”raggarrutan”.

– Detta pris når alla som reser planerat. Jag känner inte till de trenderna du nämner. Arlanda har på ett skickligt sätt utvecklat sin inter-kontinentala flygtrafik det senaste året och vår bedömning är att detta är ett exempel på en stor grupp som reser planerat och med framförhållning. För övrigt jobbar många flygbolag med att stimulera resenärerna att boka tidigt och just nu planerar säkert många sin sommarsemester.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter