Annons

Blackstone Steakhouse – ett hett framgĂ„ngsrecept

zoom Andreas Zetterdahl, vd för Blackstone Steakhouse som nu har 17 restauranger.
Andreas Zetterdahl, vd för Blackstone Steakhouse som nu har 17 restauranger.
NYHETER: Blackstone Steakhouse fortsĂ€tter att vĂ€xa med fler franchiserestauranger i nya stĂ€der. Konceptet – att mycket ska hĂ€nda i matsalen och att delar av maten tillreds vid borden – verkar vara nyckeln till framgĂ„ng.
Annons

Blackstone Steakhouse finns idag pÄ 17 stÀllen i landet varav den senaste Äterfinns i Uppsala. VarmrÀtterna serveras pÄ en het lavasten och tillreds vid bordet av gÀsterna sjÀlva, vilket skapar en speciell atmosfÀr. Vi hörde av oss till vd Andreas Zetterdahl för att fÄ veta mer om Blackstone Steakhouse.

Hur Àr relationen till era franschise-restauranger?

– Jag vill tro att vi har en bra relation med vĂ„ra franchisetagare och tror att de tycker likadant. SjĂ€lvklart Ă€r vi inte överens i alla frĂ„gor om hur man bĂ€st driver en restaurang men det Ă€r vĂ€l ocksĂ„ det som driver utvecklingen framĂ„t i en kedja, att det finns mĂ„nga idĂ©er om hur vi kan bli bĂ€ttre. Sedan gĂ€ller det för oss att sortera rĂ€tt bland alla förslag, för allt kanske inte passar i just Blackstone Steakhouse-konceptet. Att alla franchiseavtal som löpt ut har förlĂ€ngts med fem nya Ă„r Ă€r vi vĂ€ldigt stolta över och det fĂ„r man vĂ€l se som ett bevis pĂ„ att krögarna Ă€r nöjda. Vi har ocksĂ„ krögare som valt att öppna flera enheter dĂ„ de har sett att konceptet fungerar bra, sĂ€ger han.

Ni firar snart tio Är. Vad Àr viktigast om man ska driva en kedja av restauranger i dagens krogklimat?

– Det finns mĂ„nga faktorer som Ă€r viktiga men för just en kedja sĂ„ Ă€r det nog extra viktigt att hĂ„lla konceptet. Du ska kĂ€nna igen dig pĂ„ en Blackstone Steakhouse-restaurang oavsett om du har besökt oss i Göteborg och sedan kommer till Köping. Du ska kĂ€nna att det Ă€r samma miljö, mat och service. Det lĂ„ter ju enkelt, men Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt i verkligheten.

Största utmaningarna?
– Personalbiten Ă€r kanske den största utmaningen dĂ„ det inte vĂ€xer restaurangpersonal pĂ„ trĂ€d direkt. Ekonomin Ă€r ocksĂ„ en jĂ€tteutmaning för alla i branschen, det har vĂ€l aldrig varit enkelt att driva restaurang men pĂ„ slutet har det blivit Ă€nnu tuffare med ökande rĂ„varukostnader och hyror som skenat till löjliga nivĂ„er. Det vi kan dra fördel av i en kedja Ă€r att vi kan försöka utnyttja vĂ„r inköpsvolym till att pressa priserna och pĂ„ det viset underlĂ€tta nĂ„got för vĂ„ra franchisetagare.

Och Àven gÀsternas ekonomi har ju varit anstrÀngd, hur pÄverkar det er?

– Att mĂ„nga av vĂ„ra gĂ€ster har fĂ„tt sĂ€mre ekonomi tror jag visar sig i att de har blivit Ă€nnu mer noga med var de spenderar sina pengar vilket stĂ€ller Ă€nnu högre krav pĂ„ oss krögare att leverera en bra upplevelse. Det har ocksĂ„ blivit en ojĂ€mnare belĂ€ggning pĂ„ vardagar och i vissa fall mĂ€rker vi Ă€ven att vissa fredagar Ă€r sĂ€mre bokade vilket sjĂ€lvklart gör det svĂ„rare att planera. Men vi har ocksĂ„ mĂ€rkt en tydlig trend uppĂ„t de senaste mĂ„naderna sĂ„ jag sticker ut huvudet och sĂ€ger att vi Ă€r pĂ„ vĂ€g Ă„t rĂ€tt hĂ„ll!

Vad Àr hemligheten bakom era framgÄngar?

– Det finns inga hemligheter utan det som Ă€r nyckeln till vĂ„r framgĂ„ng Ă€r att vi har ett vĂ€ldigt tydligt koncept dĂ€r gĂ€sten sjĂ€lv fĂ„r steka sitt kött, sin fisk eller vegetariska alternativ pĂ„ en 400 grader het lavasten direkt vid bordet vilket bidrar till en festlig upplevelse och extra god smak. Vi jobbar ocksĂ„ mycket med att det ska hĂ€nda saker i matsalen. Vi flamberar oxfilĂ© och hĂ€ller chokladsĂ„sen vid bordet i stĂ€llet för att fĂ€rdigstĂ€lla desserten i köket. Fyller du Ă„r ska det mĂ€rkas med flagga pĂ„ bordet och fyrverkeri i desserten osv. Allt detta gör att vi sticker ut frĂ„n mĂ€ngden och kan etablera oss i nya stĂ€der trots stenhĂ„rd konkurrens.