Annons

Skistars vd tror på en bra påsk

zoom Skidåkarna i de svenska räddar Skistars affärer. Foto: Kalle Hägglund
Skidåkarna i de svenska räddar Skistars affärer. Foto: Kalle Hägglund
NYHETER. Årets sportlov blev bra i Skistars svenska skidanläggningar.
– Vi gör en väldigt stark säsong i Sverige med mycket gäster, säger Skistars vd stefan Sjöstrand.
Samtidigt tappar företaget intäkter på grund av färre gäster i Norge och Österrike, visar den senaste tremånadersrapporten.
Annons

Hur går skidanläggningarna?

– Med tanke på att vi lever i en pandemi är jag väldigt nöjd med vårt resultat. Vi gör en väldigt stark säsong i Sverige med mycket gäster. Konferensgästerna som vi brukar ha veckorna 2-6 har uteblivit men i stället har många barnfamiljer kommit, vilket kompenserat bortfallet, säger Stefan Sjöstrand.

Vad är orsaken till att ni tappar intäkter jämfört med säsongen i fjol?

– Största delen av tappet ligger i Norge. Svenskar, danskar och britter har inte kommit till våra anläggningar i Norge på grund av restriktionerna. Vi har också förlorat intäkter i Österrike. Den största sportlovsveckan – vecka 9 – ligger i år utanför rapportperioden, vilket påverkar resultatet.

Hur har sportlovet gått som helhet i de svenska anläggningarna?

– Samtliga perioder har gått ungefär som förra året. Det gäller julen, sportlovet och mittenperioden vi befinner oss i nu. Vi ser framför oss påsken med möjligheten att få lite större intäkter än i fjol. Förra året stängde anläggningarna över påsk.

Hur har ni lyckats med att begränsa smittspridningen på era anläggningar?

– Vi har haft några få relativt begränsade utbrott men jag tycker att vi hanterat det väldigt bra. Vi har haft en dialog med folkhälsomyndigheten och vården. Folkhälsomyndigheten har gett oss rådet att ha en del tomma bostäder som kan användas som karantän. När vi haft utbrott bland personalen har vi satt dem i karantänboenden. Jag tror att vi haft mindre smittspridning än samhället i övrigt.

Vad gör ni mer?

– Våra medarbetare har gjort ett stort jobb med digitalisering av bland annat incheckning. Sedan har vi en stor sommarsatsning som vi upphandlat där vi utvecklat nya koncept för barn och ungdomar.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...