Annons

BRA vill göra inrikesflyget hållbart

zoom Foto: Bra Flyg
Foto: Bra Flyg
NYHETER. Flygbolaget BRA:s satsning på bokningsbart biobränsle har fått luft under vingarna. Det visar utmärkelsen i form av det nyinrättade Wilhelmina Skogh-priset.
Annons

Inrikesflygbolaget BRA har sedan i april i år erbjudit sina resenärer möjligheten att välja 100 procent biobränsle, mot ett tillägg på 300 kronor vid bokning. Nu uppmärksammas initiativet då man vinner Wilhelmina Skogh-priset, ett nyinstiftat resebranschpris för innovation.

– Vi är först i branschen med att erbjuda detta och det känns väldigt kul att uppmärksammas. Det innebär en uppmuntran för oss när det gäller vårt hållbarhetsarbete och att det synliggörs, säger BRA:s vd Christian Clemens.

Lösningen bygger på att det fossila jetbränslet byts ut till biobränsle i efterhand vid Halmstad City Airport, motsvarande den mängd som går åt för den bokade flygresan.

Bakgrunden till initiativet är att BRA 2009 som första flygbolag ISO-certifierades inom hållbarhet, satsningen på biobränsle är en fortsättning på det arbetet.

– Det här är ett sätt att positionera oss som företag, vi vill visa att det går att göra inrikesflyget hållbart. Inom BRA arbetar vi för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030 och genom det blev vi som enda flygbolag medlem i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

Hur stor är efterfrågan på att boka biobränsle-biljetter?

– Vi är nöjda, det här lanserades i april och av totalt 2,5 miljoner resenärer hittills så har en procent valt att boka en biobränsle-biljett. Efter sommaren har vi börjat kommunicera detta i vår tv-reklam och vi märker av ett stigande intresse.

Vad är målet?

–Vi tror att vi kan nå tre procent under nästa år. Och om vi kan få fler företag och myndigheter att resa på detta sätt så kan vi inom några år nå upp till tio procent, vi har redan i dag flera företag som flyger grönt.

Tror du att fler flygbolag kommer att följa efter?

– Jag hoppas det, syftet är att skapa en kontinuerlig efterfrågan på biobränsle. I dag är det svårtillgängligt och dyrt, men med ett ökat intresse kan vi få upp antalet producenter och då kan fler flygbolag erbjuda det som alternativ – och då sänks priset för resenärerna, säger Christian Clemens.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...